دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
کلیدواژهها = هستی
تعداد مقالات: 6
رویکرد هایدگر به اثبات جهان خارج بر مبنای تفسیر وی از کتاب فوسیس ارسطو
دوره 22، شماره 2 ، اسفند 1403، ، صفحه 1-23
چکیده
اثبات جهان خارج جزء نخستین مسائلی است که از ابتدا دغدغۀ هایدگر جوان بوده است. وی در سراسر مسیر تفکر فلسفی خود، تلاش مکرری را برای بازیابی تجربه اولیه یونانی پیش از سقراطی از هستی بهعنوان φύσις ... بیشتردرنگی در تفکر وجودی شاعرانه از منظر هایدگر متأخر
دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، ، صفحه 79-100
چکیده
هایدگر در مطالعات فلسفی خود رویکرد جدیدی به تفکر میگشاید که متفاوت با تفکر متافیزیکی است و از آن با عنوان عام "تفکر وجودی"یاد میکند. آدمی در چنین تفکری، باید گشوده به روی حقیقت هستی باشد و به ندای ... بیشترساختار آزادی: سیستم یا فوگ؟
دوره 17، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 41-51
چکیده
اگرچه تغایر ظاهری میان آزادی و سیستم همواره در طول تاریخ اندیشه، زمینه ساز مباحث متعددی بوده است، اما این فیلسوفان ایدئالیست آلمانی بودند که برای نخستین بار، نسبت میان این دو مفهوم را به نحوی صریح ... بیشترواکاوی نسبت مدرنیته با تکوین جهانِ نارخداد از منظر فلسفه هایدگر
دوره 15، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 45-60
چکیده
رویکرد زمانی مدرنیته، همان است که ارسطو در کتاب چهارمِ فیزیک، بیان داشته: "زمان زنجیرهای از اکنونهاست". در مقابل هایدگر معتقد است این فهم از زمان، هستی را در اکنونیتِ گسسته از گذشته و آینده قرار داده ... بیشترتحلیلی معرفتی از بساطت و غیریت وجود
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 115-126
چکیده
وجود در فلسفه کانت به مفهومی مقولی بدل میشود که با انکار عینیت وجود به مثابه کمال، در یک چرخش ذهنگرایانه جدایی ذهن و عین را نتیجه میدهد. اما خارجیت وجود مبنایی است که نمیتوان به آسانی از آن عبور ... بیشترعمل و نظر در اندیشهی هیدگر و کوششی برای قرائت میان فرهنگی از آن
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 81-100