دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 7
کانت، فوکو و سنت انتقادی
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 9-26
چکیده
روشنگری قرن هجدهم یکی از مهمترین بنیادهای فرهنگ مدرن است و میتوان فلسفۀ معاصرغرب را دیالکتیک و گفتوگوی روشنگری و جریانهای منتقد آن دانست.گرچه سابقۀ مضامین فکری روشنگری را در اواخر قرون ... بیشترافعال ارادی انسان
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 27-45
چکیده
بحث درباره اراده و مبدأ بودن آن در افعال انسان از مباحث بسیار مشکل فلسفه در همه نظامهای فلسفی بوده و هست. در این نوشته تلاش میشود تا ضمن دفاع از نظریه اراده آزاد، وجوه بنیادین مبدأ بودن آن برای افعال ... بیشترارزیابی انتقاد شوپنهاور از تحلیل علیت کانت
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 47-66
چکیده
شوپنهاور در کتاب ریشه چهار وجهی اصل جهت کافی، تفسیر کانت از اصل علیت را مطابق با بیانی که در بخش اصول فاهمه محض و در آنالوژی دوم آمده مورد انتقاد قرار داده است، این انتقادات در سه محور اصلی مطرح شده است. ... بیشترتطبیق زیباییشناسی در فلسفه افلاطون و دکارت
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 67-83
چکیده
تصور مطلقانگارانه دکارت نسبت به شناخت عقلی موجب فاصله گرفتن انسان با عالم طبیعت، ادراک حسی و سرانجام پدید آمدن شکاف میان عقل و حس شد. سئوال این است آیا میتوان در مذهب اصالت عقل دکارت جایی برای زیباییشناسی ... بیشترآگاهی پدیداری از منظر نظریههای بازنمودی ذهن
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 85-104
چکیده
یکی از پرسشهای مهم در معرفتشناسی واقعیات غیرفیزیکی، آگاهی پدیداری است. ادعای اصلی فیزیکالیسم و از جمله نظریۀ بازنمودی ذهن این است که تبیین حقیقی رویدادها تنها از طریق تبیینهای فیزیکی امکانپذیر ... بیشترنسبت رفتارگرایی معرفتشناختی با نفی پلورالیسم معرفتی در نگاه دیویدسون
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 105-124
چکیده
مسئلة مورد بحث در این مقالهنسبت بینرفتارگراییمعرفتشناختی و پلورالیسم معرفتی یا نسبیگرایی است. آیا میتوان از طرفی به رفتارگرایی اعتقاد داشت، و نظریة بازنمایی را کنارگذاشت، اما از طرف دیگر ... بیشترخطرهای خیرخواهی: تبیین و تحلیل اصل بیشینهسازی خیر در اخلاق هنجاری و نقد جان رالز بر آن
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 125-144