دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 7
کانت و حل تعارضات ریاضی
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 9-28
چکیده
کانت در آثار متعدد دورۀ مابعد انتقادی از جمله تمهیدات و به ویژه دیباچۀ هر دو طبع کتاب نقد عقل محض، بر تقدم رتبی و زمانی بحث تعارضات عقل نسبت به دیگر بخشهای نظام فلسفی خود تصریح کرده و وظیفۀ محوری فلسفه ... بیشترنوس:دانشِ علمی برهانناپذیر و مَلَکهی معرفتی ارسطو
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 29-46
چکیده
ارسطو در فصل پایانی کتاب دوم تحلیلات ثانوی (بعد از این ت. ث.) در باب آرخایِ دانش علمی (اپیستمه) دو پرسش میپرسد و سپس به هر دو پرسش پاسخ میدهد. نوس مفهوم محوری هر دو پاسخ اوست. اما از آنجا که سخن او در باب ... بیشترتفسیر فمنیستی نظریة نفس اسپینوزا
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 47-64
چکیده
نظریة نفس اسپینوزا اینهمانی نفس و بدن را در مقابل سنت دوگانهانگار دکارتی قرار میدهد. این دوگانهانگاری و اینهمانانگاری نفس و بدن موجب واکنشهایی در فلسفههای اخیر شده است. فیلسوفان فمنیست ضمن ... بیشترهیدگر و پژوهش ششم از پژوهشهای منطقی هوسرل
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 65-82
چکیده
هیدگر همواره تاکید بر آن داشته است که پژوهشهای منطقی هوسرل سهم عمدهای در فراهم آوردن زمینه برای طرح مسائل اساسی در وجود و زمان داشتهاست. این مقاله، با توجه به پرسش اساسی در وجود و زمان که پرسش از وجود ... بیشترملاحظاتی اجمالی در بارۀ هویت غربی- شرقی عالم امروز ما
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 83-102
چکیده
اصل پرسش این نوشته دربارۀ عالمی است که ما در آن خانه کردهایم. سخن برسر این است که خصیصۀ ذاتی این عالم وجه غربی و شرقی آن میباشد، امری که خود را در جهات مختلف زندگی ما بروز میدهد: در فهم جغرافیایی ما ... بیشتراز کارکردگرایی تا بسترگرایی: بازسازیِ گفتگوی دریفوس و پاتنم
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 103-120
چکیده
در 1960 پاتنم در مقالۀ "اذهان و ماشینها" بر پایۀ قیاسِ میانِ ذهن و ماشینِ تورینگ نگرشی نو به ذهن به نام کارکردگرایی را پیریزی نمود. یک دهه پس از آن دریفوس براساسِ تفسیرش از پدیدارشناسیِ مرلوپونتی و ... بیشترمقایسةآرای منطقدانان قرن سیزدهم میلادی و گلنبوی در طرح قیاس
دوره 11، شماره 2 ، اسفند 1392، صفحه 121-137