دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 6
اصلهای برهان و ملکۀ نوس تأملی در باب ادراک کلیات نزد ارسطو با نظر به کتاب تحلیلات ثانوی 2.19
دوره 15، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 1-22
چکیده
ارسطو پس از سامان یک نظام برهانی در تحلیلات ثانوی، کتاب را با پرسش از مبادی برهان به پایان میبرد که سلسلهوار به اصلهایی میرسند که نخستین و ضروریاند و نمیتوان آنها را دیگر از راه استدلال برهانی ... بیشتروحدت ساختاری میان زمان و من استعلایی در نقد عقل محض کانت
دوره 15، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 23-43
چکیده
در این نوشتار، با تمرکز بر نقش زمان در امکان تألیف میان دو سوی حکم تألیفی پیشینی یا تألیف محض، یعنی شهود محض و مفهوم محض، تلاش میشود تا وحدت ساختاری میان این دو سوی تألیف، بر مبنای بنیاد مشترک میان آنها ... بیشترواکاوی نسبت مدرنیته با تکوین جهانِ نارخداد از منظر فلسفه هایدگر
دوره 15، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 45-60
چکیده
رویکرد زمانی مدرنیته، همان است که ارسطو در کتاب چهارمِ فیزیک، بیان داشته: "زمان زنجیرهای از اکنونهاست". در مقابل هایدگر معتقد است این فهم از زمان، هستی را در اکنونیتِ گسسته از گذشته و آینده قرار داده ... بیشترنقدهایی بر نظریههای معنا در فلسفۀ تحلیلی ادبیات
دوره 15، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 61-83
چکیده
قصدگرایی و ضد-قصدگرایی دو نظریۀ اصلی در فلسفۀ تفسیر ادبی هستند که هر یک موضعگیری مشخصی دربارۀ نسبت قصد مؤلف با معنای اثر دارند. داشتن نظریهای دربارۀ چگونگی شکلگیری معنا از لوازم هر یک از این دو ... بیشترتحلیل برترین و بدترین اوصاف اخلاقی از منظر ارسطو، آکوئینی و خواجهنصیرالدین طوسی
دوره 15، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 85-103
چکیده
ارسطو،آکوئینی و خواجه نصیرالدین طوسی هر یک نماینده سه دوران و جهان اندیشه هستند و هر سه نقش مهمی در تاسیس یا تحکیم نگرش اخلاق مربوط به خود ایفا کردهاند. در این نوشتار، تلاش شد تا برترین فضیلت و بدترین ... بیشترمسئلۀ علیالاطلاقیّتِ «مُطلقِ برابرایستا": ملاحظهای دربارۀ "ایدۀ نوعی منطقِ استعلایی»
دوره 15، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 105-128