دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
نویسنده = سید حمید طالبزاده
تعداد مقالات: 9
تاریخمندی و نسبت آن با هستیشناسی بنیادین در وجود و زمان هایدگر
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 57-72
چکیده
هایدگر در وجود و زمان، به طریقی مشابه استدلال کانت در نقد عقل محض که منطق استعلایی را شرط امکان علم تجربی میدانست، تاریخمندی را شرط استعلایی تاریخنگاری میداند. او پرسش معرفتشناسانه ... بیشتررشک؛ نقادی کییرکگور از عصر تأمّل بازتابی
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 131-152
چکیده
سورن کییرکگور (1803-1855م)، متفکّر دانمارکی قرن نوزدهم میلادی را اکثراً با اندیشۀ او دربارۀ حیات فردی انسان در نسبت با ایمان مسیحی میشناسند؛ امّا در کنار این حوزه، کییرکگور به حیات اجتماعی یا مدنی ... بیشترمسئلۀ علیالاطلاقیّتِ «مُطلقِ برابرایستا": ملاحظهای دربارۀ "ایدۀ نوعی منطقِ استعلایی»
دوره 15، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 105-128
چکیده
در این نوشتار خواهم کوشید تا کُلیّتِ یک دیدگاه دربارۀ "مفهومِ نوعی مُطلقِ برابرایستا" در نقدِ عقلِ محض را پیش گذارم. در این راستا، به مفصلبندیِ مقالهای با عنوانِ علیالاطلاقیّتِ منطقِ استعلایی بهنزدِ ... بیشترپدیدارشناسی، نقد شکاکیت و ضرورت هستی شناسی وحدتگرا
دوره 14، شماره 1 ، تیر 1395، ، صفحه 51-71
چکیده
هگل ناشناختنی ماندن شیء فینفسه را در فلسفه کانت معادل با شکاکیت دانسته و علت آن را در روش نقادی جستجو میکند. چرا که از نظر او سنجش امکان معرفت پیش از مواجهه با متعلقات معرفت به معنای از پیش مفروض گرفتن ... بیشتررفلکشن و سیر تطور مفهومی آن در تفکر فیشته
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 97-115
چکیده
تفکر فلسفی غرب در عصر جدید، تحولی بنیادین پیدا کرد. دکارت با مقدم کردن اندیشه بر وجود، امکان شناخت در بستر وجود را مرتفع کرد و انسان، جهان و خداوند را مبدل به تصور و ایده نمود. در چنین شرایطی، مهمترین ... بیشترنقدهای اسپینوزا بر انسانوار انگاریِ خدا
دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 73-89
چکیده
اسپینوزا سعادت شناسی خود را مبتنی بر تصویری غیر انسانوار از خداوند میسازد و بدین جهت با تشخیص علل گرایشهای انسانوار انگارانه در حوزۀ الهیات و به طور خاص خداشناسی، به نقد چنین خدایی میپردازد. ... بیشترارزیابی انتقاد شوپنهاور از تحلیل علیت کانت
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 47-66
چکیده
شوپنهاور در کتاب ریشه چهار وجهی اصل جهت کافی، تفسیر کانت از اصل علیت را مطابق با بیانی که در بخش اصول فاهمه محض و در آنالوژی دوم آمده مورد انتقاد قرار داده است، این انتقادات در سه محور اصلی مطرح شده است. ... بیشترنقدی بر طریق توماس آکویینی در اصالت وجود
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 37-58
چکیده
اینکه چگونه وجود و ماهیت بر یکدگر افزوده میشوند برای تبیین موجود خارجی اهمیت زیادی دارد، توماس به نظریة قوه و فعل رجوع میکند و ماهیت تام را به منزلة قوه و وجود را به منزلة فعلیت ... بیشتردونز اسکوتوس و مسأله تشخص
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1390، ، صفحه 5-22