دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 7
بررسی رابطهی مفهوم نماد و استعاره در اندیشهی ریکور
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 1-137
چکیده
در این نوشتار بهتبیین مفهوم نماد و استعاره در اندیشهی ریکور پرداخته، سپس تلاش میشود رابطهی آندو، در چشمانداز کلی فلسفهی وی، بهنحوی مورد بررسی قرارگیرد که بتواند پاسخگوی سؤالات زیر ... بیشترتحول آرای فلسفی یورگن هابرماس درباره ی نقش دین در حوزه ی عمومی
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 21-38
چکیده
بعضی از صاحب نظران یورگن هابرماس را برجسته ترینفیلسوف زنده و نظریه پرداز اجتماعی به شمار می آورند. در عین حال دیدگاه های او درمورد نقش دین در حوزه ی عمومی تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته است. در این مقاله،ضمن ... بیشتردریدا و هوسرل : تعلیق یا تمکین
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 39-56
چکیده
یکی از منابع فکری دریدا و رویکرد ساختارزدایی ، اندیشه های هوسرل و روش پدیده شناسی است .دریدا از منتقدان جدی هوسرل و در عین حال به طور آشکار وپنهان تحت تاثیر عمیق وی نیز است . نقد عمده وی به هوسرل، به چالش ... بیشتربررسی و نقد انتقادات فخررازی به حدوث روحانی نفس ناطقه از دیدگاه ابن سینا
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 57-73
چکیده
حادث یا قدیم بودن نفس ناطقه انسانی از مسائل چالش برانگیز و قدیمی فلسفه است. ابن سینا در مقابل افلاطون که نفس را قدیم می دانست، با اقامه براهینی در صدد اثبات حدوث نفس بر می آید. در مقابل، فخررازی با طرح انتقاداتی ... بیشترمابعدالطبیعة در عالم اسلام و جایگاه ترجمه های عربی در فلسفه اسلامی
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 75-94
چکیده
سابقه مباحث مابعدالطبیعی را، حداقل بنحو متفرق و ضمنی، میتوان به ماقبل ارسطو رساند، امّا بحث از فلسفه اولی و مابعدالطبیعة بطور رسمی و بعنوان علمی مستقل و متمایز با کتاب مابعدالطبیعة آغاز میشود. در نهضت ... بیشتراتانازی از منظر وظیفهگرایی عقلباور کانت
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 95-113
چکیده
اتانازی، از جمله مسائل مطرح در مراقبتهای پایان حیات است. بسیاری از انسانها، خواهان آن هستند که در پایان عمر خود، درد و رنجی نبینند و سربار دیگر اعضای خانواده خویش نباشند؛ در کنار این افراد، پزشکان ... بیشترتحلیلی معرفتی از بساطت و غیریت وجود
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1394، صفحه 115-126