دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
کلیدواژهها = ملاصدرا
تعداد مقالات: 10
بررسیِ تأثیر دستاوردهای فلسفی حکمتِ متعالیه در اجتهاد شیعی: مطالعۀ موردیِ مسئلۀ «وحدتِ وجود»
دوره 21، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 167-190
چکیده
مسئلۀ اساسیِ این پژوهش بررسیِ تأثیر یا عدمِ تأثیرِ تحقیقات فلسفی در صدورِ احکامِ فقهی و هدف از آن، اثباتِ این تأثیر با مطالعۀ موردیِ مسئلۀ «وحدتِ وجود» در حکمت متعالیه است. برخی فُقها در احکامِ ... بیشتربررسی تأثیر نظریۀ تشکیک وجود بر دیدگاه کلگرایی در اندیشۀ ملاصدرا
دوره 21، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 167-183
چکیده
نظریۀ کلنگری برخلاف سایر نظریات، در فلسفۀ اسلامی و بهویژه حکمت متعالیه بهنحو بایسته مورد توجه قرار نگرفته است. نظریات در باب چگونگی وجود کل یا مجموع بهعنوان امری برگرفته از آحاد، در جهت تأیید ... بیشتردیدگاه ملاصدرا دربارۀ رئیس حکومت و ویژگیهای او، بر پایۀ کتاب مبدأ و معاد
دوره 21، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 225-240
چکیده
تشکیل حکومت بهمنظور دستیابی بشر به اهداف فردی و اجتماعی خود، یک ضرورت عقلانی است؛ اما بحث دربارۀ حق حاکمیت و ویژگیهای حاکم همواره ازجمله مباحث چالشبرانگیز بوده است. هدف از این نوشتار، واکاوی آراء ... بیشتربررسی انتقادهای علامه طباطبایی به دیدگاه ملاصدرا دربارۀ «تعریف حدی شیء بهوسیلۀ فصل»
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 73-90
چکیده
یکی از نوآوریهای منطقی ملاصدرا بر اساس نظریۀ اصالت وجود، این است که «تعریف حدی شیء منحصر در فصل اخیر آن است» که البته این فصل، نحوۀ وجود خاص آن شیء است و همۀ اجناس و فصول پیشین را بهنحو بساطت ... بیشتردیدگاه صدرالمتألهین دربارۀ تجرد انسان در قوس نزول و آثار آن بر حیات دنیوی
دوره 20، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 169-187
چکیده
وجود عوالمی قبل از دنیا و حضور انسان و کیفیت حیات وی در آنجا، محل اختلاف فیلسوفان است. در این مقاله با بررسی نظر ملاصدرا که از معتقدان به حضور انسان در چنین عوالمی است، نحوۀ وجود و تجرد نفس انسان در حیات ... بیشترقاعدۀ الواحد از منظر توماس آکوئیناس و ملاصدرا
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1399، ، صفحه 221-241
چکیده
قاعدۀ الواحد، به عنوان یکی از مهمترین قواعد فلسفی، در جهت تبیین پیدایش کثرات عالم از واحد همواره مورد توجه فلاسفه بوده است. اغلب فلاسفه مفاد آن را پذیرفته و برخی از متکلمان نیز منکر آن بودند. پذیرش قاعدۀ ... بیشترتبیین نسبت بین شعور موجودات مادی و استکمال آنها از نظر ملاصدرا
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 105-125
چکیده
در این نوشتار، با توجه به دیدگاههای فلسفی ملاصدرا، به بررسی مناسبت علم و کمالجویی موجودات مادی میپردازیم. ملاصدرا با اثبات «شوق هیولی به صورت» و ارائۀ نظریۀ «حرکت جوهری» و همچنین اشاره ... بیشترتأویل روانشناسانۀ اندیشۀ ملاصدرا در مسئلۀ خواب و بررسی مبانی فلسفی آن
دوره 17، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 87-105
چکیده
مسألة رویا از جمله مسائل مورد توجه انسانها در اعصار مختلف بوده است و روانشناسان نیز تا حد زیادی دربارۀ آن به تحقیق و بررسی پرداختهاند؛ با این حال بسیاری از مسائل آن مانند ماهیت و حقیقت رویاهای صادقه ... بیشتربررسی تحویل اصالت و اعتباریت به صدق و عدم صدق بر واقع
دوره 17، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 53-67
چکیده
بر اساس تلقی رایج، در نظریۀ اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، دو وصف اصالت و اعتباریت، به ترتیب به صدق بالذات و صدق بالعرض بر واقعیت خارجی تحویل برده میشوند و در نتیجه نه تنها تحقق ماهیت در خارج بلکه واقع ... بیشترترکیب اتحادی ماده و صورت و مسأله اتحاد عاقل و معقول
دوره 16، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 57-77