دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 387
تقاطع میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیباییشناختی
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 219-238
چکیده
بررسی تقاطع میان تجربۀ دینی و تجربۀ زیباییشناختی، میتواند نسبت میان دین و هنر را بیش از پیش روشن کند. میزان اشتراکات و شباهتها مشخص میکند که آیا منشأ واحدی در کار است؟ آیا از هردو میتوانیم ... بیشترردپای برگسون در تفسیر هایدگر از زمان
دوره 21، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 221-236
چکیده
در ابتدای کتاب وجود زمان نام برگسون در کنار نام ارسطو آمده است، جایی که هایدگر سعی دارد مفهوم حیث زمانی را از زمان سنتی مورد استفاده در فلسفه تمایز دهد. حال سؤال اینجاست که پس از اشارۀ هایدگر به نام ارسطو، ... بیشتردیدگاه ملاصدرا دربارۀ رئیس حکومت و ویژگیهای او، بر پایۀ کتاب مبدأ و معاد
دوره 21، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 225-240
چکیده
تشکیل حکومت بهمنظور دستیابی بشر به اهداف فردی و اجتماعی خود، یک ضرورت عقلانی است؛ اما بحث دربارۀ حق حاکمیت و ویژگیهای حاکم همواره ازجمله مباحث چالشبرانگیز بوده است. هدف از این نوشتار، واکاوی آراء ... بیشترآئورا و تکینگی دیفرانسیلی (به سوی یک زیباییشناسی ماتریالیستی)
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 235-250
چکیده
پژوهش حاضر کوشیده است مفهوم بنیامینی آئورا را در نظریۀ دیفرانسیل لایبنیتس و برداشت ویژۀ دلوز از تکینگی، ریشه یابی نموده و بر اساس آن توضیح دهد. دلوز بواسطۀ اثرپذیری خود از لایبنیتس، برداشتی ویژه از ... بیشترموقعیتهای ایزوتوپیک سرمایهداری: امکان انقلاب در فلسفۀ شیزوفرنیک دلوز-گتاری
دوره 21، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 237-260
چکیده
در فلسفۀ شیزوفرنیک یا اُنتو-اِتیکو-اِستتیکِ دلوز-گتاری، هستی ارتباطی وثیق با زیباشناسی و اخلاق دارد؛ و این یعنی برقراری پیوندی انقلابی و بدیع میان حوزههایی که پیشتر منفک از یکدیگر دیده میشدند. ... بیشترنقش عوامل غیر اکتسابی در شکلگیری هویّت فردی از دیدگاه ابن سینا
دوره 19، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 239-260
چکیده
< p dir="RTL">در حیات انسان عوامل بسیاری در شکلگیری هویّت فردی او دخالت مستقیم یا غیر مستقیم دارد که در مجموع، موجب تمایز فرد از دیگران میشود. در نظام فکری ابن سینا برخی از عوامل هویّتساز مانند ویژگیهای ... بیشترنظریات سهگانۀ اگوستینوس دربارۀ میل و لذت بر اساس کتاب اعترافات
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، ، صفحه 251-267
چکیده
اگوستینوس معتقد است بیشتر لذات و امیال انسان (جز عشق به خدا) بد و شرهستند. او در سه مرحله علت این شر بودن را توضیح میدهد. در مرحله اول، غفلت و اشتباه معرفتی انسان را علت این انحراف میداند. در مرحله دوم ... بیشترامکان یا امتناعِ قیاسناپذیریِ زبانشناختی در پژوهشهای تطبیقی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 فروردین 1404
چکیده
پژوهشگران مطالعات تطبیقی بر این باور اند که دشوارترین چالشِ پیش روی محققانِ این حوزه، در وهلهی نخست، امکان یا امتناع قیاسپذیری میان سنتها، فرهنگها و مکاتب فکری مختلف میباشد. این دشواری بیش از ... بیشتردیگری و تقابلهای معرفتی: مطالعه تطبیقی آراء ابنعربی و پُل فایرابند
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 فروردین 1404
چکیده
دیگری و تقابلهای معرفتی: مطالعه تطبیقی آراء ابنعربی و پُل فایرابند هدف مقاله پیشرو، بررسی تطبیقی رویکرد ابن عربی و فایرابند در مواجهه با «دیگری» و تقابلهای معرفتی است. به رغم تفاوتهای زمینهای ... بیشترمفهوم و کارکرد پدیدارشناختی شهود زمان مند ذات نزد دکارت و هوسرل
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 فروردین 1404
چکیده
استوار برروش توصیفی-تحلیلی این مقاله برکارکرد پدیدارشناختی شهود ذات نزد دکارت و هوسرل تمرکز دارد. نگارنده اگرچه شهود را فرآیند روش شناختی مشترک برای آنها معرفی می کند تفاوت های آشکاری میان آنها مشاهده ... بیشتربازخوانشی از فلسفههای تربیتی افلاطون و ارسطو در پرتو مفهوم «خود رابطهمند» دیویدسن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 اردیبهشت 1404
چکیده
هدف: نشان دادن این نکته که بر اساس تلقی رابطهمند از مفهوم «خود»، نظام تربیتی برآمده از آن تا چه حد متفاوت و حاوی چه دقائق و ظرائفی است. در این مقاله، ابتدا مفهوم «خود» نزد دیویدسن واکاوی میشود و سپس ... بیشترپارمنیدس افلاطون: بنیادگذاری منطقی متکسیس در دیالکتیک واحد و کثیر
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 اردیبهشت 1404