دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 14
کارکرد اخلاقی هنر در کارزار صنعتفرهنگ
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 1-15
چکیده
ایدهپردازانِ دیالکتیک روشنگری با وضع اصطلاحِ اینک مشهورِ صنعت فرهنگ آن را به عنوان وصفی جامع از فریبِ تودهای، رایج و البته مکتوم در نظام سرمایهداری مطرح کردهاند؛ صنعتی فراگیر، با ملغمهای از ... بیشترروشنسازی نسبت یگانگی و بسگانگی در منطق اکسپرسیون براساس خوانش دلوز از اسپینوزا
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 17-34
چکیده
ژیل دلوز همواره از طریقِ خوانشِ فیلسوفانِ دیگر، بهدنبال طرح و بسطِ مسئلهای در فلسفۀ خویش بوده است. بدین جهت، بسیار پیش میآید که در نسبت با مسئلۀ خویش، بر مفهومی در اندیشۀ یک فیلسوف تأکید گذارد، ... بیشترنسبیانگاری ارزشها و گرایشهای دربارۀ خود
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 35-56
چکیده
نسبیانگاری اخلاقی یکی از مکاتب کهن فرااخلاقی است که به وجود ویژگیهای اخلاقی، و صدق و توجیه احکام اخلاقی میپردازد. با این حال، بخشی از بحثهای مربوط به نسبیانگاری متوجّه معناشناسی جملات نسبی است. ... بیشترتاریخمندی و نسبت آن با هستیشناسی بنیادین در وجود و زمان هایدگر
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 57-72
چکیده
هایدگر در وجود و زمان، به طریقی مشابه استدلال کانت در نقد عقل محض که منطق استعلایی را شرط امکان علم تجربی میدانست، تاریخمندی را شرط استعلایی تاریخنگاری میداند. او پرسش معرفتشناسانه ... بیشتربررسی انتقادهای علامه طباطبایی به دیدگاه ملاصدرا دربارۀ «تعریف حدی شیء بهوسیلۀ فصل»
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 73-90
چکیده
یکی از نوآوریهای منطقی ملاصدرا بر اساس نظریۀ اصالت وجود، این است که «تعریف حدی شیء منحصر در فصل اخیر آن است» که البته این فصل، نحوۀ وجود خاص آن شیء است و همۀ اجناس و فصول پیشین را بهنحو بساطت ... بیشترتبیین اشکالات تقسیمبندی معقولات اولی و ثانی بر مبنای اصالت وجود و ثمرات هستیشناسانه آن
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 91-112
چکیده
تقسیم معقولات به معقول اولی و معقول ثانی یکی از تقسیمات مشهور فلسفی است که در حکمت مشاء و متعالیه با تعبیرات متفاوت مورد قبول قرار گرفته است. این تحقیق با روش کتابخانهای، جمعآوری و تحلیل اطلاعات و ... بیشترمقایسۀ روایت قربانیکردنِ فرزند به دست ابراهیم در عرفانِ ابن عربی و نگرش اگزیستانسیالیستی کیرکگور
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 113-133
چکیده
این مقاله با تمرکز بر اندیشههای حکمی – عرفانیِ ابن عربی، عارف بلندآوازۀ مسلمان، و سورن کیرکگور، فیلسوف و متأله دانمارکی، که از او در مقام بانیِ اگزیستانسیالیسم یاد میشود، مقایسۀ ابتلای ابراهیم ... بیشترنسبت دستورزبان و منطق در نظر ابونصر فارابی
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 135-158
چکیده
فارابی در مباحث زبانشناسانۀ رایج در محافل علمی جامعۀ اسلامی با لحاظ کردن مسائل فلسفی-زبانشناختی پیشین منظر جدیدی اتخاذ کرد و برای مسائل پدید آمده پاسخهایی فلسفی یافت. منازعۀ میان منطق و دستورزبان ... بیشترترکیب ماده و صورت از نظر مشاء؛ اتحادی یا انضمامی؟
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 159-172
چکیده
مشهور است در مقابل حکمت متعالیه که قائل به ترکیب اتحادی ماده و صورت است مشائیان، قائل به ترکیب انضمامی این دو هستند. شهرت انتساب این نظر به مشائیان به حدی است که هیچکس شکی در قائل بودن آنان به ترکیب انضمامی ... بیشترمطالعۀ انتقادی نظریههای غربی قانون طبیعی در آخرین مرحلۀ احیای آن در دورۀ پساتجدد
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 173-191
چکیده
سومین و آخرین مرحلۀ احیای اندیشه غربی قانون طبیعی در دورۀ پساتجدد از سومین دهه پایانی قرن بیستم با توجه فیلسوفان و حقوقدانان به مسئله حقوق بشر شروع شد. در این مقاله آخرین نظریههای غربی قانون طبیعی ... بیشترخوانش شلینگ از مسئلۀ همهخداانگاری بر مبنای اصل «اینهمانی»
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 193-211
چکیده
پژوهشهای فلسفی در باب ذاتِ آزادی انسان[1] (1809)، که به رسالۀ آزادی[2] نامبردار است، تلاش شلینگ برای بنیانگذاریِ نظام آزادی است. دغدغۀ اصلی شلینگ در این رساله رفع تقابلِ آزادی و ضرورت است، تقابلی که به ... بیشترتحلیل و نقد تقویمِ اگویِ دیگر در پدیدارشناسی هوسرل
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 213-233
چکیده
این مقاله قصد دارد تا رهیافت هوسرل در تقویم دیگری، بهمثابه اگوی دیگر را، مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. آنچه از بیان هوسرل در تأمل پنجم تأملات دکارتی برمیآید، تقویم دیگری بهعنوان آغازی برای پیریزی ... بیشترآئورا و تکینگی دیفرانسیلی (به سوی یک زیباییشناسی ماتریالیستی)
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 235-250
چکیده
پژوهش حاضر کوشیده است مفهوم بنیامینی آئورا را در نظریۀ دیفرانسیل لایبنیتس و برداشت ویژۀ دلوز از تکینگی، ریشه یابی نموده و بر اساس آن توضیح دهد. دلوز بواسطۀ اثرپذیری خود از لایبنیتس، برداشتی ویژه از ... بیشترنظریات سهگانۀ اگوستینوس دربارۀ میل و لذت بر اساس کتاب اعترافات
دوره 20، شماره 2 ، بهمن 1401، صفحه 251-267