دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 7
معانی متفاوت سوژه در فلسفه ی آلن بدیو
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 1-20
چکیده
در این مقاله کوشیدهایم تا وجود نوعی ابهام را در کاربرد مفهوم سوژه در آثار آلن بدیو مشخص سازیم. این ابهام مربوط به وجود یک ناسازگاری و دودستگی میان تعبیرات مختلف بدیو پیرامون آن مفهوم است. این ناسازگاری ... بیشترتعریفِ «فلسفه» و «فیلسوف» در فایدونِ افلاطون
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 21-40
چکیده
این مقاله تبیینی است از دگرگونی دیدگاه افلاطون نسبت به معنای «فلسفه» و «فیلسوف» در فایدون در مقایسه با آثارِ پیشین او. فایدون تأویلِ افلاطون از زندگی و فلسفه و مرگ سقراط بر اساس آموزههای ... بیشترنظریّهی اخلاقی زاگزبسکی: نظریّهی فضیلتمدار الگوگرا
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 41-58
چکیده
لیندا زاگزبسکی در نظریّهی فضیلتمدار الگوگرا گونهی جدیدی از نظریّهی اخلاقی مبناگرا را عرضه میکند که در آن اشخاص الگو پایهایترین مؤلّفهی اخلاقی در نظر گرفته میشوند. او در این نظریّه تلاش ... بیشتراوصاف اخلاقی مستقل و وابسته؛ تعریف و تقسیمی نوین در اخلاق
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 59-78
چکیده
تاکنون اوصاف اخلاقی مطابق با معیارهای گوناگون به مطلق و نسبی، فردی و اجتماعی، خادم و مخدوم، زمانمند و ابدی و... تقسیمشدهاند. حداقل فایده این تقسیمات و تفکیکات، کمک به ارتقای اخلاق پژوهی و نیز فاعلان ... بیشترداوری در داوری ملاصدرا میان عرفا و حکما در مسئله ذات حق
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 79-95
چکیده
تبیین هستی شناسانه مرتبه حق از مسائل بنیادین مکاتب فکری دینی ازجمله عرفا و فلاسفه است. با پیدایش عرفان نظری عرفا در مقام تحویل شهود به معرفت حصولی برآمده و با پذیرش و تبیین اعتبارات وجود، ذات حق را، مرتبه ... بیشتررفلکشن و سیر تطور مفهومی آن در تفکر فیشته
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 97-115
چکیده
تفکر فلسفی غرب در عصر جدید، تحولی بنیادین پیدا کرد. دکارت با مقدم کردن اندیشه بر وجود، امکان شناخت در بستر وجود را مرتفع کرد و انسان، جهان و خداوند را مبدل به تصور و ایده نمود. در چنین شرایطی، مهمترین ... بیشترتلقی فیشته از مفهوم حق طبیعی و نقد هگل بر آن
دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1394، صفحه 117-135