دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد مقالات: 11
ارزیابی جایگاه هنر به عنوان شرط فلسفۀ آلن بدیو
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 1-20
چکیده
در این مقاله بعد از بیان دیدگاه آلن بدیو در خصوص جایگاه هنر به عنوان یکی از شرایط فلسفه، نسبت خاص فلسفۀ او را با هنر مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. بررسی نوع مواجهۀ او با آثار هنری و شعری تردیدهایی را در ... بیشترنسبت میان فلسفه و سینما؛ پژوهشی بر اساس فلسفۀ سینماییِ ژیل دلوز
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 21-40
چکیده
ژیل دلوز (Gilles Deleuze)، فیلسوف برجستۀ پستمدرن، در دو اثر سینماییِ خود، سینما 1: تصویر-حرکت و سینما 2: تصویر-زمان، روایت ژرف و منحصربهفردی از نسبت میان فلسفه و سینما ارائه میکند، که به نظر میرسد از نظریۀ ... بیشترپدیدارشناسی هرمنوتیک ارتباطات انسانیِ مبتنی بر حکایت؛ با تأکید بر مفهوم مَجال در میتوس
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 41-61
چکیده
هدف از تحقیق حاضر شرح و تفسیر ارتباطات انسانی مبتنی بر روایت/حکایت و خوانشی متفاوت از دوستی در یک ارتباط میتولوژیکال است. با توجه به اینکه شعرا و متفکران یونان باستان برای مفهوم «کلمه» از میتوس ... بیشترسلامتی و بیماری از منظر پدیدارشناسی
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 63-83
چکیده
طی دهههای گذشته، توسعۀ تکنولوژی پزشکی و دغدغههای اقتصادی، همچنین گسترش تخصصگرایی در حوزۀ سلامت باعث زدودن چهرۀ انسانی این حوزۀ شده است. این مسئله باعث شده به هنگام معالجۀ بیمار، تأثیر جنبههای ... بیشترپرسش هایدگر از معنای وجود و پیدایش مفهوم «دازاین»
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 85-104
چکیده
پرسش از معنای وجود، از پرسشهای اصلی و پردامنه در اندیشۀ هایدگر است. مقالۀ حاضر به سرآغاز این پرسش در درسگفتارهای اولیۀ هایدگر برمیگردد؛ تا نشان دهد که او گذشته از آنکه آن را به طور گسترده مطرح کرده ... بیشترتبیین نسبت بین شعور موجودات مادی و استکمال آنها از نظر ملاصدرا
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 105-125
چکیده
در این نوشتار، با توجه به دیدگاههای فلسفی ملاصدرا، به بررسی مناسبت علم و کمالجویی موجودات مادی میپردازیم. ملاصدرا با اثبات «شوق هیولی به صورت» و ارائۀ نظریۀ «حرکت جوهری» و همچنین اشاره ... بیشترنظریۀ میرداماد دربارۀ چگونگی تحقق خارجی حرکت و معانی آن
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 127-145
چکیده
حرکت و تغییر در مقابل ثبات، از مسائل دیرین فلسفه است که از دیرباز فیلسوفان بزرگ هر یک سعی در تببین و تحلیل آن داشتهاند. از این جهت بررسی چگونگی تحقق خارجی حرکت نیز وارد مباحث فیلسوفان بزرگ از جمله میرداماد ... بیشتررایشنباخ و گذار از تألیفیِ پیشین به پیشینِ نسبیشده
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 147-167
چکیده
هانس رایشنباخ در نظریۀ نسبیت و معرفت پیشین (1920) و پیدایش فلسفۀ علمی (1951) از احکام تألیفی پیشینِ کانت دو برداشت یا خوانش متضاد دارد. کتاب نخست، خواستار بازاندیشی تألیفی پیشین از طریق نظریۀ نسبیت، اما اثر ... بیشترپژوهشی در باب نقد بوغوسیان بر رئالیسم درونی پاتنم
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 169-188
چکیده
پل بوغوسیان در مقام انتقاد از نسبیگرایی و برساختگرایی و دفاع از عینیتگرایی، به استدلالهای سه تن از افرادی میپردازد که در آرای فلسفیشان، نوعی وابستگی واقعیت به توصیف را پذیرفتهاند. یکی از ... بیشترحامل صدقبودن گزاره و استحالۀ اشاره به معدوم؛ راه حل پارادوکس دروغگو
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 189-205
چکیده
دو رویکرد عمده در حل یک دسته از تقریرهای پارادوکس دروغگو، یعنی دستهای که در آن از اسم اشاره استفاده میشود، عبارتاند از: انکار جملات خودارجاع و انکار قضیهبودن جملۀ دروغگو که حامل اولیه و حقیقی ... بیشترنقد مفهوم عقل در فلسفۀ هگل بر اساس مفاهیم میل و منفیت
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 207-226