دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد دوره‌ها 22
تعداد شماره‌ها 43
تعداد مقالات 386
تعداد نویسندگان 391
تعداد مشاهده مقاله 1,324,896
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 538,669
نسبت مشاهده بر مقاله 3432.37
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1395.52
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,018
تعداد مقالات رد شده 592
درصد عدم پذیرش 58
تعداد مقالات پذیرفته شده 203
درصد پذیرش 20
زمان پذیرش (روز) 190
تعداد پایگاه های نمایه شده 8
تعداد داوران 276

دو فصلنامه علمی فلسفه

نشریه‌ فلسفه براساس نامه شماره‌ 3780/11/3 مورخ 17/3/89 کمیسیون نشریات علمی کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موفق به کسب درجه‌ علمی – پژوهشی شده است.

 *******************************************************************************

خلاصۀ استاندارد: Iranian Stud                                 ترتیب انتشار: دوفصلنامه (علمی)    

رتبه در وزارت علوم:  B                                    سیاست داوری:  دوسو ناآشنا

میانگین زمان داوری: 4 ماه                                        درصد پذیرش: 20%  

زبان نشریه: فارسی (چکیده: انگلیسی)                      نوع دسترسی:  رایگان (تمام متن)   

هزینه چاپ: دارد (ن.ک: انتهای راهنمای نویسندگان)

*******************************************************************************

نکات مهم:

  • مجلۀ فلسفه یکی از اهداف خود را عضویت در نمایه‌های بین‌المللی، ازجمله اسکوپوس قرار داده است و در همین زمینه درحال آماده‌سازی زیرساخت‌های مجله به منظور کسب امتیاز عضویت در این نمایۀ معتبر بین‌المللی است، به همین جهت مقالات انگلیسی و نیز مقالات فارسی که پس از پذیرش به انگلیسی ترجمه شوند، در اولویت انتشار قرار خواهند گرفت.
  • کلیه مراحل دریافت، داوری، بازنگری، پذیرش و یا رد و در نهایت انتشار مقالات  از طریق سایت مجله صورت می پذیرد.
  • صدور گواهی پذیرش مقاله به صورت دستی امکان ندارد؛ لذا ضروری است در هنگام ورود اطلاعات نویسندگان در سامانه، اسامی همه آنها را به دقت و به همان ترتیبی که مدنظرتان است، تکمیل فرمایید.
  • دریافت شناسۀ orcid برای تمامی نویسندگان اجباری است. لذا ضروری است قبل از ارسال مقاله در سایت https://orcid.org  ثبت نام کنند و پس از دریافت کد یادشده برای ارسال مقاله اقدام فرمایند.
  • نمرۀ پذیرش در مجلۀ فلسفه 70 از 100 است.

 ******************************************************************************* 

فرآیند پیگیری مقاله 

نویسندگان مسئول مقالات می‌توانند فرآیند رسیدگی مقاله‌ی خود را از طریق صفحه‌ی شخصی خویش در سامانه‌ی مجله پیگیری کنند و در صورت نیاز، با ایمیل مجله  مکاتبه  فرمایند. ضمناً در مدت بررسی مقاله‌ی خود، پیوسته سامانه و ایمیل خویش را بازدید کنید؛ چون هرگونه تغییری از طریق سامانه و ایمیل به شما اطلاع داده می‌شود.

*******************************************************************************

                             

سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی   ORCID   سرقت ادبی DOI            

علمی -پژوهشی
رویکرد هایدگر به اثبات جهان خارج بر مبنای تفسیر وی از کتاب فوسیس ارسطو
رویکرد هایدگر به اثبات جهان خارج بر مبنای تفسیر وی از کتاب فوسیس ارسطو

حسین آزادمنجیری؛ مجید ملایوسفی؛ محمد حسن حیدری

دوره 22، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22059/jop.2025.319142.1006585

چکیده
  اثبات جهان خارج جزء نخستین مسائلی است که از ابتدا دغدغۀ هایدگر جوان بوده است. وی در سراسر مسیر تفکر فلسفی خود، تلاش مکرری را برای بازیابی تجربه اولیه یونانی پیش از سقراطی از هستی به‌عنوان φύσις ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
نقد ماهیت گزاره‌های اخلاقی از منظر محقق اصفهانی
نقد ماهیت گزاره‌های اخلاقی از منظر محقق اصفهانی

حسین احمدی

دوره 22، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 25-43

https://doi.org/10.22059/jop.2025.384393.1006857

چکیده
  گزاره‌های اخلاقی مانند «عدالت داشتن ضرورت دارد» از مشهورات شمرده می‌شوند و مشهورات گزاره‌هایی‌اند که به جهت پذیرش همگانی یا گروهی خاص مقبولیت عمومی پیدا کرده‌اند. محقق اصفهانی با توجه به تعریف ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
بی‌نهایت در فلسفه دکارت
بی‌نهایت در فلسفه دکارت

علی اردشیر لاریجانی

دوره 22، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 45-59

https://doi.org/10.22059/jop.2025.388276.1006876

چکیده
  غالباً دکارت را به‌عنوان فیلسوفی که در پایه‌گذاری فلسفه جدید نقش بسزایی داشت و مسیر تأملات علمی را فراهم‌تر کرد، مورد ستایش قرار می‌دهند. در بین آرای این فیلسوف، توجّه او به ریاضیات به‌عنوان علمی ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
رورتی و «اضطراب دکارتی» ظرفیت انتقادی دیدگاه اجتماعی- سیاسی ریچارد رورتی
رورتی و «اضطراب دکارتی» ظرفیت انتقادی دیدگاه اجتماعی- سیاسی ریچارد رورتی

ایمان رحیم نصیریان؛ عبدالرزاق حسامی فر

دوره 22، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 61-81

https://doi.org/10.22059/jop.2025.385937.1006865

چکیده
  طبق دیدگاه رورتی، هیچ مرجعی به نام حقیقت، برای سنجشِ ارزش‌های اجتماعی وجود ندارد؛ رویه‌های مستقر در جامعه مبتنی بر هیچ حقیقتی نیستند بلکه محصولِ پویای گفتگو، اجماع، و توافقِ آزادانۀ اعضای جامعه‌اند. ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
نگاهی به مسئله تحدید علم از شبهِ علم، از منظر معرفت‏‏‌شناسی اجتماعی
نگاهی به مسئله تحدید علم از شبهِ علم، از منظر معرفت‏‏‌شناسی اجتماعی

زهرا زرگر

دوره 22، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 83-109

https://doi.org/10.22059/jop.2024.365813.1006801

چکیده
  مسئلۀ بازشناسی علم از ‏‏‏‏شبهِ‌‏علم که به مسئلۀ تحدید (demarcation) مشهور است، از جمله مسائل نظری و کاربردی مهم در فلسفۀ علم است. چالش‏‌های پیش روی حل مسئلۀ تحدید به دو دسته چالش‏‌های مربوط به ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
تقابل فرم با ایده‏‌های زیباشناختی در نقد قوۀ حکم
تقابل فرم با ایده‏‌های زیباشناختی در نقد قوۀ حکم

علی سلمانی

دوره 22، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 111-131

https://doi.org/10.22059/jop.2025.372575.1006818

چکیده
  فرم یکی از اصطلاحات چالش برانگیز در نقد قوۀ حکم کانت است. او در نقد عقل محض در بخش حسیات استعلایی فرم را در ارتباط با صور پیشین شهود یعنی زمان و مکان مورد بحث قرار می‏‌دهد. در‏واقع چینش زمانی و مکانیِ ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
دولت به‏‌مثابه اثر هنری (وجهه نظر زیباشناختی شیلر در نسبت با رمانتیسیسم)
دولت به‏‌مثابه اثر هنری (وجهه نظر زیباشناختی شیلر در نسبت با رمانتیسیسم)

سید حمید طالب زاده؛ حسن مهرنیا؛ فاطمه دلاوری پاریزی

دوره 22، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 133-156

https://doi.org/10.22059/jop.2025.382541.1006854

چکیده
  بحث و گفتگو در باب دولت در سرتاسر دوران حیات بشر، به‏ ویژه دورۀ مدرن، مبحثی جدی و چالش‏برانگیز بوده است. از این رو شیلر در زمان ه‏ای که این بحث در اروپا فراز و فرودهای زیادی داشته است، تحت تأثیر کانت ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
آیا سقراط پیامبر است؟ (در پرتو دیدگاه‌های هم‌عصران و شارحان اصلی وی)
آیا سقراط پیامبر است؟ (در پرتو دیدگاه‌های هم‌عصران و شارحان اصلی وی)

حسین غفاری؛ پرهام الیاسی

دوره 22، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 157-190

https://doi.org/10.22059/jop.2024.382230.1006851

چکیده
  اهمیت نقش سقراط و تأثیر او بر تاریخ فلسفه و همچنین فرهنگ بشری بر همگان معلوم است. افزون بر این، او نخستین شهید راه حکمت و فضیلت در تاریخ بشر به‌شمار می‌آید. وانگهی، گرچه بیشترِ شارحان غربی به معانی والا ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
ملاصدرا و مسئله مقامات انسان در قوس نزول
ملاصدرا و مسئله مقامات انسان در قوس نزول

علی کریمیان صیقلانی

دوره 22، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 191-211

https://doi.org/10.22059/jop.2025.386968.1006868

چکیده
  هرچند دست­یابی به نظر قطعی ملاصدرا در حوزه انسان‌­شناسی دشوار است و گاه باید از میان متشابهات گفتاری به محکمات دیدگاه وی دست یافت، اما تردیدی نیست که وی برای انسان چه در قوس نزول و چه در قوس صعود، ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
واکاوی مؤلفه‌‌های دیالکتیک افلاطون و هگل در هرمنوتیک فلسفی گادامر
واکاوی مؤلفه‌‌های دیالکتیک افلاطون و هگل در هرمنوتیک فلسفی گادامر

اصغر واعظی؛ پروین ایزدی

دوره 22، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 213-241

https://doi.org/10.22059/jop.2025.384728.1006859

چکیده
  دیالکتیک به‌عنوان روش در فکر و استدلال فلسفی، نقشی محوری در فلسفۀ افلاطون و هگل دارد. افلاطون، به‌ویژه در دیالوگ‌هایی مانند جمهوری و سوفیست دیالکتیک را به‌عنوان راهی برای دستیابی به حقیقت معرفی می‌کند ...  بیشتر
علمی-ترویجی
رابطه بین خودآگاهی و آگاهی به غیر با نظر به رویکردهای نوین در فلسفۀ ذهن و علوم شناختی
رابطه بین خودآگاهی و آگاهی به غیر با نظر به رویکردهای نوین در فلسفۀ ذهن و علوم شناختی

فاطمه عباسی؛ حسین زمانیها

دوره 22، شماره 2 ، اسفند 1403، صفحه 243-264

https://doi.org/10.22059/jop.2025.365290.1006797

چکیده
  امروزه بحث از خودآگاهی به‌عنوان یکی از انواع بنیادین آگاهی، در حوزۀ علوم شناختی و فلسفه ذهن مورد توجه ویژه قرار گرفته است. بحث خودآگاهی به‌منزلۀ محوری است که حول آن سؤالات چندی شکل گرفته است. یکی از مهم‌ترین ...  بیشتر
ردپای برگسون در تفسیر هایدگر از زمان
ردپای برگسون در تفسیر هایدگر از زمان
دوره 21، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 221-236

https://doi.org/10.22059/jop.2023.349685.1006750

چکیده
  در ابتدای کتاب وجود زمان نام برگسون در کنار نام ارسطو آمده است، جایی که هایدگر سعی دارد مفهوم حیث زمانی را از زمان سنتی مورد استفاده در فلسفه تمایز دهد. حال سؤال اینجاست که پس از اشارۀ هایدگر به نام ارسطو، ...  بیشتر
غده صنوبری دکارت: مقری برای روح
غده صنوبری دکارت: مقری برای روح
دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 19-38

https://doi.org/10.22059/jop.2014.51915

چکیده
  تبیین رابطه نفس و بدن از مهمترین دلمشغولی­های فلاسفه دوآلیست می‌باشد. گرچه خاستگاه تفکر دوآلیسم به افلاطون بازمی‌گردد، اما رنه دکارت فیلسوف فرانسوی نیز نقش به­سزائی در تبیین، گسترش و شاید بتوان ...  بیشتر
نشانه¬شناسی پیرس در پرتو فلسفه، معرفت¬شناسی و نگرش وی به پراگماتیسم
نشانه¬شناسی پیرس در پرتو فلسفه، معرفت¬شناسی و نگرش وی به پراگماتیسم
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 5-37

چکیده
  این مقاله، مهمترین ویژگی­های نشانه­شناسی پیرس، از جمله فرایند پیدایش نشانه­ها، نحوۀ دلالت و بُعد عملی آنها را مورد بررسی قرار می­دهد. بررسی سه مقوله فلسفی پیرس و مسأله «ابداکسیون» نشان­دهندة ...  بیشتر
تطبیق زیبایی‌شناسی در فلسفه افلاطون و دکارت
تطبیق زیبایی‌شناسی در فلسفه افلاطون و دکارت
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 67-83

https://doi.org/10.22059/jop.2013.36401

چکیده
  تصور مطلق‌انگارانه دکارت نسبت به شناخت عقلی موجب فاصله گرفتن انسان با عالم طبیعت، ادراک حسی و سرانجام پدید آمدن شکاف میان عقل و حس شد. سئوال این است آیا می‌توان در مذهب اصالت عقل دکارت جایی برای زیبایی‌شناسی ...  بیشتر
زیبایی¬شناسی در فلسفه صدرالمتألهین
زیبایی¬شناسی در فلسفه صدرالمتألهین
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 137-162

چکیده
  امروزه در محافل آکادمیک، زیبایی­شناسی به عنوان شاخه­ای از فلسفه که به مطالعه پیرامون زیبایی و هنر می­پردازد، مطرح است. به نظر صدرا زیبایی صورت یا امری تحسین برانگیز است.منشاء زیبایی جمیل مطلق است. ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
امکان یا امتناعِ قیاس‌ناپذیریِ زبان‌شناختی در پژوهش‌های تطبیقی
امکان یا امتناعِ قیاس‌ناپذیریِ زبان‌شناختی در پژوهش‌های تطبیقی

حسن احمدی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 فروردین 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.389819.1006884

چکیده
  پژوهشگران مطالعات تطبیقی بر این باور اند که دشوارترین چالشِ پیش روی محققانِ این حوزه، در وهله‌ی نخست، امکان یا امتناع قیاس‌پذیری میان سنت‌ها، فرهنگ‌ها و مکاتب فکری مختلف می‌باشد. این دشواری بیش از ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
دیگری و تقابل‌های معرفتی: مطالعه تطبیقی آراء ابن‌عربی و پُل فایرابند
دیگری و تقابل‌های معرفتی: مطالعه تطبیقی آراء ابن‌عربی و پُل فایرابند

جلال عبدالهی؛ حامده راستایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 فروردین 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.387463.1006872

چکیده
  دیگری و تقابل‌های معرفتی: مطالعه تطبیقی آراء ابن‌عربی و پُل فایرابند هدف مقاله پیش‌رو، بررسی تطبیقی رویکرد ابن عربی و فایرابند در مواجهه با «دیگری» و تقابل‌های معرفتی است. به رغم تفاوت‌های زمینه‌ای ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
مفهوم و کارکرد پدیدارشناختی شهود زمان مند ذات نزد دکارت و هوسرل
مفهوم و کارکرد پدیدارشناختی شهود زمان مند ذات نزد دکارت و هوسرل

عبدالرضا صفری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 فروردین 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.387264.1006870

چکیده
  استوار برروش توصیفی-تحلیلی این مقاله برکارکرد پدیدارشناختی شهود ذات نزد دکارت و هوسرل تمرکز دارد. نگارنده اگرچه شهود را فرآیند روش شناختی مشترک برای آنها معرفی می کند تفاوت های آشکاری میان آنها مشاهده ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
بازخوانشی از فلسفه‌های تربیتی افلاطون و ارسطو در پرتو مفهوم «خود رابطه‌مند» دیویدسن
بازخوانشی از فلسفه‌های تربیتی افلاطون و ارسطو در پرتو مفهوم «خود رابطه‌مند» دیویدسن

کامران شهبازی؛ محمدحسن کریمی؛ بابک شمشیری؛ امین ایزدپناه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.389644.1006881

چکیده
  هدف: نشان دادن این نکته که بر اساس تلقی رابطهمند از مفهوم «خود»، نظام تربیتی برآمده از آن تا چه حد ‏متفاوت و حاوی چه دقائق و ظرائفی است. در این مقاله، ابتدا مفهوم «خود» نزد دیویدسن واکاوی می‌شود و سپس ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
پارمنیدس افلاطون: بنیادگذاری منطقی متکسیس در دیالکتیک واحد و کثیر
پارمنیدس افلاطون: بنیادگذاری منطقی متکسیس در دیالکتیک واحد و کثیر

امیر صمصامی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.389680.1006882

چکیده
  محاورهٔ پارمنیدس اساساً درصدد رد یا حتی بازنگری و تصحیح جزم‌های پیش‌نهاده‌شده دربارهٔ فرض‌ ایده‌ها نیست، بلکه برآن است تا آن‌ جزم‌ها را با بنیادگذاریِ منطقی-مفهومی به سطح دانش حقیقی نزدیک سازد. ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
نزاع بر سر میراث بیکن
نزاع بر سر میراث بیکن

محمدرضا بهشتی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.403849.1006957

چکیده
  اندیشه‏های فرانسیس بیکن به عنوان یکی از منادیان علم جدید منشأ تأملات فلسفی فراوانی در حوزه‌های مختلف فلسفی، بویژه در حوزۀ فلسفۀ عملی و پرسش‏های مربوط به اخلاق و حقوق گردیده است. بیکن با طرح ایدئال خود ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
دریاهای مینوی در فلسفۀ ایرانشهری و عرفان اسلامی
دریاهای مینوی در فلسفۀ ایرانشهری و عرفان اسلامی

نصرالله پورجوادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.396476.1006899

چکیده
  ابوریحان بیرونی در کتاب الصیدنه وقتی می‌خواهد ضعف زبان پارسی را در مقایسه با زبان تازی یادآور شود می‌گوید که زبان پارسی صرفاً به درد قصه گویی‌های شبانه و داستان‌سرایی کردن برای پادشاهان می‌خورد، ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
برساختِ خدا و همانیِ اگزیستانسیال تفسیری از جایگاه امر الوهی در هستی‌شناسیِ بنیادین و ضرورتِ گشتِ هایدگر
برساختِ خدا و همانیِ اگزیستانسیال تفسیری از جایگاه امر الوهی در هستی‌شناسیِ بنیادین و ضرورتِ گشتِ هایدگر

احمد رجبی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.400151.1006941

چکیده
  در این نوشتار می‌کوشم نشان دهم که برساختِ خدا در اندیشة هایدگر به چه معناست، چه نسبتی با ساختارِ هستی‌شناسیِ بنیادین دارد، از چه جهت، با توجه به مدعای اصلیِ هایدگر در نقدِ متافیزیک به مثابة هستی‌خداشناسی، ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
هستی ایزدی، موضوع جست‌وجو اصل گردانندۀ شهود بنیادی از نظر شیخ نجم‌الدین کبری
هستی ایزدی، موضوع جست‌وجو اصل گردانندۀ شهود بنیادی از نظر شیخ نجم‌الدین کبری

عیرضا ساعتی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.399005.1006925

چکیده
  سیلان الوهیّت در سلاسل وجود بنیاد عرفان محسوب می‌شود. تکیۀ شیخ نجم‌الدین کبری بر این مسئله، به شکل یک آموزه، سرآغاز امری بوده که در نهایت به تفسیر سمبولیسم رنگ‌ها در عرفان اسلامی منجر گشته است. مبنای ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
گذار از نفس به ذهن در تأملات در فلسفۀ اولی
گذار از نفس به ذهن در تأملات در فلسفۀ اولی

مصطفی شهرآئینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.396518.1006905

چکیده
  کوگیتو (Cogito) نشان‌ویژۀ نظام فکری دکارت به‌شمار می‌آید که با آن تحوّل بزرگی در تاریخ اندیشۀ فلسفی پدید آمد. بن‌مایۀ کوگیتو در معنای تازه‌ای نهفته است که دکارت به نفس می‌دهد و این معنابخشی به‌ میان‌جی ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
توسعه یعنی ساختن
توسعه یعنی ساختن

محمدجواد صافیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.396576.1006906

چکیده
  توسعه یعنی ساختن" نظریه‌ای در باب توسعه نیست. نقد نظریه‌های توسعه نیز نیست. ارائۀ هیچ راهکار جایگزین توسعه هم نیست. صرفاً تأملی است در معنای توسعه از وجه نظری هستی‌شناختی با توجه به نحوۀ هستی آدمیان ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
ماهیت لابه‌شرط به مثابه فوسیس متافوسیکه در نظر ابن‌سینا
ماهیت لابه‌شرط به مثابه فوسیس متافوسیکه در نظر ابن‌سینا

سیدحمید طالب زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.403846.1006956

چکیده
  مشهور است که ماهیت دارای اعتبارات مختلف است. ماهیت آنگاه که در خارج و مخلوط با عوارض تشخص‌بخش لحاظ شود ماهیت به‌شرط شیء خوانده می‌شود و چنانچه از عوارض خارجی تجرید شود و در ذهن اعتبار شود ماهیت به‌شرط‌ ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
تبیین تفاوت "سرمدیت" و "دیرند" بر مبنای ساختار درونی تعریف و چگونگی انتزاع "زمان" در اخلاق اسپینوزا
تبیین تفاوت "سرمدیت" و "دیرند" بر مبنای ساختار درونی تعریف و چگونگی انتزاع "زمان" در اخلاق اسپینوزا

وهاب قربانی؛ محمد تقی طباطبائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.404663.1006959

چکیده
  در این مقاله به بررسی سه مفهوم سرمدیت، دیرند و زمان در فلسفه‌ی اسپینوزا و به ویژه کتاب اخلاق پرداخته‌ایم. مفهوم سرمدیت را برخلاف بیشتر تفاسیر مشهور، چه در نسبت سلبی و چه در نسبت ایجابی با دیرند یا زمان، ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
موقعیت مشکوک گرایش‌های گزاره‌ای در فلسفۀ ذهن جدید (اتمیسم منطقی تا ماتریالیسم حذف‌گرا)
موقعیت مشکوک گرایش‌های گزاره‌ای در فلسفۀ ذهن جدید (اتمیسم منطقی تا ماتریالیسم حذف‌گرا)

زهرا قزلباش

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.405149.1006961

چکیده
  گرایش‌های گزاره‌ای (باور، میل) همواره یکی از چالش‌های جدی فلسفۀ ذهن جدید یوده‌اند و هنوز دربارۀ علمی که متکفّل بررسی آنها باشد اختلاف‌نظر عمیق هست. گرایش‌های گزاره‌ای (باور، میل) همواره یکی از چالش‌های ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
پاسخ به مسئلۀ شرّ بر اساس برخی نصوص اوستایی و روایاتی از حکمت اشراقی
پاسخ به مسئلۀ شرّ بر اساس برخی نصوص اوستایی و روایاتی از حکمت اشراقی

سارا قزلباش

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.399063.1006930

چکیده
  مسئلۀ شرّ به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل فلسفۀ دین، بر این پیش‌فرض مبتنی است که اگر خداوند قادر و خیر مطلق وجود دارد، بایستی از وقوع شرّ جلوگیری می‎کرد و وجود شرّ در عالم، با وجود او تناقض منطقی دارد. ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
ناسیونالیسم ایرانی و مدرنیسم غربی در آغازین دهه‌های قرن اخیر
ناسیونالیسم ایرانی و مدرنیسم غربی در آغازین دهه‌های قرن اخیر

رضا ماحوزی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.399010.1006926

چکیده
  اگرچه برخی از مورخان و محقّقان حکایت آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های مدرن را به دورۀ ناصری و آشنایی فرنگ‌رفتگان با آن فلسفه‌ها و گفت‌وگوی محصلان و استادان مدارس ایرانی اعم از مدرسۀ دارالفنون و مدرسۀ ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
دیالکتیک کلّی و جزئی: شعر در نظر افلاطون و ارسطو
دیالکتیک کلّی و جزئی: شعر در نظر افلاطون و ارسطو

فاطمه مینائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.399070.1006931

چکیده
  می‌دانیم که دیدگاه‌های افلاطون و ارسطو دربارۀ مسئلۀ کلیّات متفاوت است. به‌بیان ساده، افلاطون کلیات را در ماورای جهان محسوس جا می‌داده و ارسطو آنها را در همین جهان می‌جسته‌است . یکی از مواضعی که این ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
فرانسیس بیکن: علم و قدرت
فرانسیس بیکن: علم و قدرت

شهین اعوانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404

https://doi.org/10.22059/jop.2025.396462.1006897

چکیده
  قرن شانزدهم تا پایان نیمة اول قرن هفدهم میلادی نقطة عطفی در حیات دینی، فلسفی و علمی، به خصوص در انگلستان به‌شمار می‌رود و علاوه بر تغییر در ساختار قدرت کلیسا و شروع اصلاحات دینی، دگرگونی‌های وسیعی در ...  بیشتر