دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
تعداد دوره‌ها 21
تعداد شماره‌ها 41
تعداد مقالات 370
تعداد نویسندگان 367
تعداد مشاهده مقاله 1,165,884
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 463,644
نسبت مشاهده بر مقاله 3151.04
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1253.09
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 918
تعداد مقالات رد شده 574
درصد عدم پذیرش 63
تعداد مقالات پذیرفته شده 160
درصد پذیرش 17
زمان پذیرش (روز) 203
تعداد پایگاه های نمایه شده 8
تعداد داوران 261

دو فصلنامه علمی فلسفه

نشریه‌ فلسفه براساس نامه شماره‌ 3780/11/3 مورخ 17/3/89 کمیسیون نشریات علمی کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موفق به کسب درجه‌ علمی – پژوهشی شده است.

 *******************************************************************************

خلاصۀ استاندارد: Iranian Stud                                 ترتیب انتشار: دوفصلنامه (علمی)    

رتبه در وزارت علوم:  B                                    سیاست داوری:  دوسو ناآشنا

میانگین زمان داوری: 4 ماه                                        درصد پذیرش: 20%  

زبان نشریه: فارسی (چکیده: انگلیسی)                      نوع دسترسی:  رایگان (تمام متن)   

هزینه چاپ: دارد (ن.ک: انتهای راهنمای نویسندگان)

*******************************************************************************

نکات مهم:

  • مجلۀ فلسفه یکی از اهداف خود را عضویت در نمایه‌های بین‌المللی، ازجمله اسکوپوس قرار داده است و در همین زمینه درحال آماده‌سازی زیرساخت‌های مجله به منظور کسب امتیاز عضویت در این نمایۀ معتبر بین‌المللی است، به همین جهت مقالات انگلیسی و نیز مقالات فارسی که پس از پذیرش به انگلیسی ترجمه شوند، در اولویت انتشار قرار خواهند گرفت.
  • کلیه مراحل دریافت، داوری، بازنگری، پذیرش و یا رد و در نهایت انتشار مقالات  از طریق سایت مجله صورت می پذیرد.
  • صدور گواهی پذیرش مقاله به صورت دستی امکان ندارد؛ لذا ضروری است در هنگام ورود اطلاعات نویسندگان در سامانه، اسامی همه آنها را به دقت و به همان ترتیبی که مدنظرتان است، تکمیل فرمایید.
  • دریافت شناسۀ orcid برای تمامی نویسندگان اجباری است. لذا ضروری است قبل از ارسال مقاله در سایت https://orcid.org  ثبت نام کنند و پس از دریافت کد یادشده برای ارسال مقاله اقدام فرمایند.
  • نمرۀ پذیرش در مجلۀ فلسفه 70 از 100 است.

 ******************************************************************************* 

فرآیند پیگیری مقاله 

نویسندگان مسئول مقالات می‌توانند فرآیند رسیدگی مقاله‌ی خود را از طریق صفحه‌ی شخصی خویش در سامانه‌ی مجله پیگیری کنند و در صورت نیاز، با ایمیل مجله  مکاتبه  فرمایند. ضمناً در مدت بررسی مقاله‌ی خود، پیوسته سامانه و ایمیل خویش را بازدید کنید؛ چون هرگونه تغییری از طریق سامانه و ایمیل به شما اطلاع داده می‌شود.

*******************************************************************************

                           

سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی                

علمی -پژوهشی
تحلیلی هرمنوتیکی از فلسفه‌‏ورزی منسیوس (Mencius) دربارۀ سیاست
تحلیلی هرمنوتیکی از فلسفه‌‏ورزی منسیوس (Mencius) دربارۀ سیاست

علی آقاجانی

دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 1-27

چکیده
  منسیوس (Mencius) از مهم‏‌ترین فیلسوفان چیره‏‌دست در پارادایم چینی و سنت کنفوسیوسی است که مقاله در پی تحلیل فلسفه‏‏‏‏‌ورزی او دربارۀ سیاست بر پایۀ روش هرمنوتیک اسکینر است. او هم شارح کنفوسیوس ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
فهم جایگاه بنیادین استعاره در فلسفه از راه تأمل در معانی مختلف
فهم جایگاه بنیادین استعاره در فلسفه از راه تأمل در معانی مختلف "استعارۀ رادیکال" در فلسفۀ ارنست کاسیرر

وحید احمدی؛ محمدرضا حسینی بهشتی

دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 29-51

چکیده
  در بخش نخست این مقاله از زمینۀ تاریخی و فلسفی طرح استعاره پرسش می‌‏شود. این زمینه با طرح تقابل دو زمینه پر رنگ می‏‌شود: تقابل سازواری استعاره و فلسفه در ارسطو و ناسازواری فلسفه (به‌‏ویژه فلسفۀ کانت) ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
نقد اثبات حرکت جوهری از راه تبعیت، تشأن و علیت
نقد اثبات حرکت جوهری از راه تبعیت، تشأن و علیت

مهدی اسدی

دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 53-78

چکیده
  معروف‏‌ترین برهان صدرا در اثبات حرکت جوهری برهانی است که به وجود نسبت خاصّی بین عرض و جوهر پای ‏می‏‌فشرد و با تعبیرهایی همچون تابعیت عرض از جوهر، معلول‏ بودن، لازم ‏بودن و شأن‏ بودن عرض برای ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
درنگی در تفکر وجودی شاعرانه از منظر هایدگر متأخر
درنگی در تفکر وجودی شاعرانه از منظر هایدگر متأخر

حسین اسفندیار؛ علی فلاح رفیع

دوره 22، شماره 1 ، آبان 1403، صفحه 79-100

چکیده
  هایدگر در مطالعات فلسفی خود رویکرد جدیدی به تفکر می‏‌گشاید که متفاوت با تفکر متافیزیکی است و از آن با عنوان عام "تفکر وجودی"یاد می‌‏کند. آدمی در چنین تفکری، باید گشوده به روی حقیقت هستی باشد و به ندای ...  بیشتر
ردپای برگسون در تفسیر هایدگر از زمان
ردپای برگسون در تفسیر هایدگر از زمان

حسین ملکوتی؛ بیژن عبدالکریمی؛ علی مرادخانی

دوره 21، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 221-236

چکیده
  در ابتدای کتاب وجود زمان نام برگسون در کنار نام ارسطو آمده است، جایی که هایدگر سعی دارد مفهوم حیث زمانی را از زمان سنتی مورد استفاده در فلسفه تمایز دهد. حال سؤال اینجاست که پس از اشارۀ هایدگر به نام ارسطو، ...  بیشتر
غده صنوبری دکارت: مقری برای روح
غده صنوبری دکارت: مقری برای روح

علی افضلی؛ زهره عبد خدائی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 19-38

چکیده
  تبیین رابطه نفس و بدن از مهمترین دلمشغولی­های فلاسفه دوآلیست می‌باشد. گرچه خاستگاه تفکر دوآلیسم به افلاطون بازمی‌گردد، اما رنه دکارت فیلسوف فرانسوی نیز نقش به­سزائی در تبیین، گسترش و شاید بتوان ...  بیشتر
نشانه¬شناسی پیرس در پرتو فلسفه، معرفت¬شناسی و نگرش وی به پراگماتیسم
نشانه¬شناسی پیرس در پرتو فلسفه، معرفت¬شناسی و نگرش وی به پراگماتیسم

(نوو-اگلیز) اَملی رضوی¬فر؛ حسین غفاری

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 5-37

چکیده
  این مقاله، مهمترین ویژگی­های نشانه­شناسی پیرس، از جمله فرایند پیدایش نشانه­ها، نحوۀ دلالت و بُعد عملی آنها را مورد بررسی قرار می­دهد. بررسی سه مقوله فلسفی پیرس و مسأله «ابداکسیون» نشان­دهندة ...  بیشتر
تعریفِ «فلسفه» و «فیلسوف» در فایدونِ افلاطون
تعریفِ «فلسفه» و «فیلسوف» در فایدونِ افلاطون

ایمان شفیع بیک

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 21-40

چکیده
  این مقاله تبیینی است از دگرگونی دیدگاه افلاطون نسبت به معنای «فلسفه» و «فیلسوف» در فایدون در مقایسه با آثارِ پیشین او. فایدون تأویلِ افلاطون از زندگی و فلسفه و مرگ سقراط بر اساس آموزه‌های ...  بیشتر
تطبیق زیبایی‌شناسی در فلسفه افلاطون و دکارت
تطبیق زیبایی‌شناسی در فلسفه افلاطون و دکارت

سیمین اسفندیاری

دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 67-83

چکیده
  تصور مطلق‌انگارانه دکارت نسبت به شناخت عقلی موجب فاصله گرفتن انسان با عالم طبیعت، ادراک حسی و سرانجام پدید آمدن شکاف میان عقل و حس شد. سئوال این است آیا می‌توان در مذهب اصالت عقل دکارت جایی برای زیبایی‌شناسی ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
حقّ بر مجازات‌کردن در فلسفه هابز؛ مبانی و پی‌آمدها
حقّ بر مجازات‌کردن در فلسفه هابز؛ مبانی و پی‌آمدها

شایان اکبری؛ احمد حاجی ده‌آبادی؛ حسن عالی‌پور؛ احمد فلاحی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آبان 1403

چکیده
  توجیه کیفر همواره به‌عنوان یکی از موضوعات مناقشه‌برانگیز و کلیدی فلسفة حقوق کیفری مطرح شده است. تبیین مبانی مجازات و چگونگی حق‌یابی دولت در کیفردهی شهروندان، به شیوه دقیقی در فلسفة توماس هابز دیده ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
تفسیر روانشناختی ارادة معطوف به قدرت در فلسفه نیچه: بررسی مبانی، پیامدها و نتایج آن برای اخلاق
تفسیر روانشناختی ارادة معطوف به قدرت در فلسفه نیچه: بررسی مبانی، پیامدها و نتایج آن برای اخلاق

محمدحسین امامی؛ احمد فاضلی؛ حسین مصباحیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 فروردین 1403

چکیده
  مفهوم «اراده معطوف به قدرت» در فلسفه نیچه جایگاهی محوری دارد، اما تفسیر آن همواره محل بحث و جدل بوده است. در میان تفاسیر گوناگون، تفسیر روانشناختی، استعاری و متافیزیکی هر یک دریچه ای متفاوت به سوی ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
نگاهی به مسأله تحدید علم از شبه‌ِعلم، از منظر معرفت‌‌شناسی اجتماعی
نگاهی به مسأله تحدید علم از شبه‌ِعلم، از منظر معرفت‌‌شناسی اجتماعی

زهرا زرگر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اردیبهشت 1403

چکیده
  مسأله بازشناسی علم از ‌‌‌‌شبهِ‌علم که به مسأله تحدید (demarcation) مشهور است، از جمله مسائل نظری و کاربردی مهم در فلسفه علم است. چالش‌های پیش روی حل مسأله تحدید به دو دسته چالش‌های مربوط به تعریف ملاک و ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
بررسی انتقادی یک نقد در بارة سمانتیک نظام غیرتابع‌ارزشی؛ روابط علی، معنایی و منطقی چگونه صورت‌بندی و ارزیابی می‌شوند؟
بررسی انتقادی یک نقد در بارة سمانتیک نظام غیرتابع‌ارزشی؛ روابط علی، معنایی و منطقی چگونه صورت‌بندی و ارزیابی می‌شوند؟

مرتضی حاجی‌حسینی؛ محمدحسین اسفندیاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آبان 1403

چکیده
  دو جملة «اگر خورشید طلوع کند، هوا روشن می‌شود» و «اگر باران ببارد، زمین خیس می‌شود» اگر در منطق کلاسیک صورت‌بندی شوند این نتیجه از آن‌ها به دست می‌آید که «اگر خورشید طلوع کند، زمین خیس می‌شود یا اگر ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
تأویل معنای بخشش به مثابۀ حضور در منزلگه آن‌جابودگی و انکشاف توانش وجودی فهم در ساختار روایی ریکور مورد مطالعه فیلم سینمایی دوران عاشقی
تأویل معنای بخشش به مثابۀ حضور در منزلگه آن‌جابودگی و انکشاف توانش وجودی فهم در ساختار روایی ریکور مورد مطالعه فیلم سینمایی دوران عاشقی

سروناز تربتی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آبان 1403

چکیده
  مقالۀ حاضر با هدف تأویل و احیای معنای بخشش، به خوانش اصطلاح ریکور از «آن‌جابودگیِ» بخشش، می‌پردازد. از اینرو، با توجه به فهم هرمنوتیکی، وجود را در معنای بخشش و دادگی تأویل کرده و با بهره‌گیری ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
بررسی نقدهای غلامرضا فیاضی بر تقریر مشهور نظریۀ وجود ذهنی
بررسی نقدهای غلامرضا فیاضی بر تقریر مشهور نظریۀ وجود ذهنی

محمد حسین زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آبان 1403

چکیده
  تقریر مشهور وجود ذهنی ـ که با محوریت حضور ماهیت در دو موطن ذهن و عین و انحفاظ ذات و ذاتیات مطرح شده است ـ همواره با اشکالات متعدد مواجه بوده است؛ جمهور حکما ـ اعم از مشاء، اشراق و متعالیه ـ نیز به این اشکالات ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
نقد لکان بر اخلاق کانتی از موضع سادی
نقد لکان بر اخلاق کانتی از موضع سادی

علیرضا ضمیری؛ احمد فاضلی؛ حسن فتح‌زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آبان 1403

چکیده
  از انتقادات رایج به نظریه اخلاقی کانت، توجه بیش از حد به عقل و مطلق بودگی آن در قانون اخلاقی است. به گونه‌ای که بی توجهی به سایر عناصر دخیل در حکم اخلاقی از جمله احساسات و عواطف منجر به ناممکنی و ظهور سویه ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
پدیدارشناسی روح هگل و مسئله‌ی شئ فی‌نفسه‌ی کانتی
پدیدارشناسی روح هگل و مسئله‌ی شئ فی‌نفسه‌ی کانتی

افشین علیخانی دهقی؛ محمد مشکات؛ محمدجواد صافیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آبان 1403

چکیده
  مفهوم شئ فی‌نفسه در فلسفه‌ی کانت همان عاملی است که ما را از شناخت شئ چنان که در خود هست محروم می‌سازد و به همین خاطر برای هگل که اعتقاد داشت دانش به هیچ حدی ورای خود محدود نمی‌شود پذیرفتنی نبود و او برای ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
از ضرورت علّی فاعلی تا تعین‌باوری غایت‌شناختی در متافیزیک اپسیلن، ثتا، لامبدا و اخلاق نیکوماخوسی
از ضرورت علّی فاعلی تا تعین‌باوری غایت‌شناختی در متافیزیک اپسیلن، ثتا، لامبدا و اخلاق نیکوماخوسی

سید امیرعلی موسویان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آبان 1403

چکیده
  تشتت آرای موجود در مسئلة اصل موجبیت، محصول یک‌بعدی نبودن آثار و مسیر تفکر ارسطو است. در اخلاق نزد ارسطو به‌رغم وجود اصل کلی ضرورت، اما به اصل موجبیت به نحو متفاوتی از آثار منطقی، فیزیکی و متافیزیکی پرداخته ...  بیشتر
مقاله پژوهشی
تحلیل روش شناختی مواجهه سهروردی با «خود»
تحلیل روش شناختی مواجهه سهروردی با «خود»

سهراب حقیقت

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 آبان 1403

چکیده
  از حیث معرفت‌شناسی کشف «خود»، ماهیت «خود» وارتباط انسان با «خود» در فلسفه اشراق جایگاه ویژه دارد. مساله اصلی در این مقاله این است که سهروردی چگونه «خود» را کشف می‌‌کند ومکانیسم ...  بیشتر