دوره 23 (1404)
شماره 1
(این شماره از مجله در قالب ویژه نامه بزرگداشت مقام علمی زنده یاد استاد دکتر محسن جهانگیری به چاپ رسیده است.)
آذر 1404، صفحه 1-536
دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
دوره و شماره: دوره 23، شماره 1 - شماره پیاپی 44، آذر 1404، صفحه 1-536 ((این شماره از مجله در قالب ویژه نامه بزرگداشت مقام علمی زنده یاد استاد دکتر محسن جهانگیری به چاپ رسیده است.))
تعداد مقالات: 23
نزاع بر سر میراث بیکن
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 1-12
چکیده
اندیشههای فرانسیس بیکن به عنوان یکی از منادیان علم جدید منشأ تأملات فلسفی فراوانی در حوزههای مختلف فلسفی، بهویژه در حوزۀ فلسفۀ عملی و پرسشهای مربوط به اخلاق و حقوق گردیده است. بیکن با طرح ... بیشتردریاهای مینوی در فلسفۀ ایرانشهری و عرفان اسلامی
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 13-44
چکیده
ابوریحان بیرونی در کتاب الصیدنه وقتی میخواهد ضعف زبان پارسی را در مقایسه با زبان تازی یادآور شود میگوید که زبان پارسی صرفاً به درد قصه گوییهای شبانه و داستانسرایی کردن برای پادشاهان میخورد، ... بیشتربرساختِ خدا و همانیِ اگزیستانسیال تفسیری از جایگاه امر الوهی در هستیشناسیِ بنیادین و ضرورتِ گشتِ هایدگر
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 45-69
چکیده
در این نوشتار میکوشم نشان دهم که برساختِ خدا در اندیشه هایدگر به چه معناست، چه نسبتی با ساختارِ هستیشناسیِ بنیادین دارد، از چه جهت، با توجه به مدعای اصلیِ هایدگر در نقدِ متافیزیک به مثابه هستیخداشناسی، ... بیشترهستی ایزدی، موضوع جستوجو اصل گردانندۀ شهود بنیادی از نظر شیخ نجمالدین کبری
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 71-85
چکیده
سیلان الوهیّت در سلاسل وجود بنیاد عرفان محسوب میشود. تکیۀ شیخ نجمالدین کبری بر این مسئله، به شکل یک آموزه، سرآغاز امری بوده که در نهایت به تفسیر سمبولیسم رنگها در عرفان اسلامی منجر گشته است. مبنای ... بیشترگذار از نفس به ذهن در تأملات دکارت
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 87-103
چکیده
کوگیتو (Cogito) نشانویژۀ نظام فکری دکارت بهشمار میآید که با آن تحوّل بزرگی در تاریخ اندیشۀ فلسفی پدید آمد. بنمایۀ کوگیتو در معنای تازهای نهفته است که دکارت به نفس میدهد و این معنابخشی به میانجی ... بیشترتوسعه یعنی ساختن
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 105-119
چکیده
توسعه با همه تعاریف متنوعی که از آغاز پیدایش داشته است بر اراده به تسلط و غلبه بر طبیعت استوار بوده است. اراده به تسلط پیشمفهوم توسعه است و آن نیز حاکی از نسبتی است که بشر جدید با وجود و وجود موجودات پیدا ... بیشترماهیت لابشرط به مثابه طبیعت مابعدالطبیعی (فوسیس متافوسیکه) در نظر ابنسینا
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 121-139
چکیده
مشهور است که ماهیت دارای اعتبارات مختلف است. ماهیت آنگاه که در خارج و مخلوط با عوارض تشخصبخش لحاظ شود ماهیت بشرط شیء خوانده میشود و چنانچه از عوارض خارجی تجرید شود و در ذهن اعتبار شود ماهیت بشرط لا ... بیشترتبیین تفاوت "سرمدیت" و "دیرند" بر مبنای ساختار درونی تعریف، و چگونگی انتزاع "زمان" در اخلاق اسپینوزا
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 141-162
چکیده
در این مقاله به بررسی سه مفهوم سرمدیت، دیرند و زمان در فلسفهی اسپینوزا و به ویژه کتاب اخلاق پرداختهایم. مفهوم سرمدیت را برخلاف بیشتر تفاسیر مشهور، چه در نسبت سلبی و چه در نسبت ایجابی با دیرند یا زمان، ... بیشترموقعیت مشکوک گرایشهای گزارهای در فلسفۀ ذهن جدید (اتمیسم منطقی تا ماتریالیسم حذفگرا)
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 163-181
چکیده
گرایشهای گزارهای (باور، میل) همواره یکی از چالشهای جدی فلسفۀ ذهن جدید بودهاند و هنوز دربارۀ علمی که متکفّل بررسی آنها باشد اختلافنظر عمیق هست. دلیلش آن است که آنها به عنوان حالتهای بنیادین اندیشه ... بیشترپاسخ به مسئلۀ شرّ بر اساس برخی نصوص اوستایی و روایاتی از حکمت اشراقی
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 179-183
چکیده
مسئلۀ شرّ، بهعنوان یکی از چالشبرانگیزترین مسائل فلسفۀ دین، همواره محققان و متفکران را به بررسی رویکردهای متنوع الهیاتی و فلسفی در تمدنهای مختلف سوق داده است. این مقاله با هدف ارائۀ تحلیلی تطبیقی ... بیشترناسیونالیسم ایرانی و مدرنیسم غربی در آغازین دهههای قرن چهاردهم شمسی
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 199-219
چکیده
اگرچه برخی از مورخان و محقّقان حکایت آشنایی ایرانیان با فلسفههای مدرن را به دورۀ ناصری و آشنایی فرنگرفتگان با آن فلسفهها و گفتوگوی محصلان و استادان مدارس ایرانی اعم از مدرسۀ دارالفنون و مدرسۀ ... بیشتراز اگوی استعلایی تا سوژۀ موقعیتمند: چرخشی انتقادی در پدیدارشناسی
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 221-249
چکیده
این مقاله به تحلیل تحول دیالکتیکیای میپردازد که سنت پدیدارشناسی را از پروژۀ بنیادین ادموند هوسرل (ناظر بر ساختارهای همهشمول آگاهی) به افقهای انتقادی این سنت (ناظر بر ساختارهای تاریخی و اغلب سرکوبگرانۀ ... بیشترپدیدارشناسی عشق و نسبت آن با زیبایی نزد سهروردی
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 251-270
چکیده
شهابالدین یحیی سهروردی فیلسوف اشراقی و حکیم نامدار ایرانی است که توانست حکمت بحثی را با حکمت ذوقی در هم آمیزد و بنیان وجودشناسانۀ محکمی برای نظریۀ اشراقی خود فراهم آورد. سهروردی که فلسفهاش را بر ... بیشتردیالکتیک کلّی و جزئی: شعر در نظر افلاطون و ارسطو
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 271-288
چکیده
میدانیم که دیدگاههای افلاطون و ارسطو دربارۀ مسئلۀ کلیّات متفاوت است. بهبیان ساده، افلاطون کلیات را در ماورای جهان محسوس جا میداده و ارسطو آنها را در همین جهان میجسته است[1]. یکی از مواضعی که این ... بیشترکیمیا و نقش ریاضیات در علم موازین جابربن حیان
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 289-305
چکیده
ما در این پژوهش میخواهیم به تحلیل خطوط کلّی علم کیمیا به طور عام و به طور خاص کیمیا نزد جابر بن حیان بپردازیم و نشان دهیم که این نظریه ریشه در آرای ارسطویی، رواقی و نوافلاطونی دارد. این نظریه "علم موازین" ... بیشترفرانسیس بیکن: علم و قدرت
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 307-330
چکیده
قرن شانزدهم تا پایان نیمة اول قرن هفدهم میلادی نقطة عطفی در حیات دینی، فلسفی و علمی، به خصوص در انگلستان بهشمار میرود و علاوه بر تغییر در ساختار قدرت کلیسا و شروع اصلاحات دینی، دگرگونیهای وسیعی در ... بیشترنسبت آموزشهای رایج مهندسی با عظمت محیط زیست
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 331-344
چکیده
برنامهریزان استراتژیست دغدغۀ نابودی زندگی از روی کرۀ زمین را دارند. از آنجا که مادۀ مقوّم زندگی با تمام اهمیتش چیزی جز محیط زیست نیست؛ هدف این مقاله بررسی و تحلیل نسبت آموزشهای مهندسی رایج با محیط ... بیشترریشههای اسلامی تعابیر طبیعتِ خلاق و طبیعتِ مخلوق در فلسفۀ اسپینوزا
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 345-360
چکیده
استاد دکتر محمّد بایراقدار (بیرقدار)، عضو هیئت علمی گروه فلسفه در دانشگاه آنکارا بوده و مقالۀ حاضر را در سال 1999 میلادی، تحت عنوان (Spinoza'nın Natura Naturans ve Natura Naturata Kavramlarının İslami Kökenleri) به زبان ترکی ... بیشترهِمّت نزد ابوسعید ابوالخیر و ارتباط آن با فَرّ در فرهنگ ایرانی
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 361-382
چکیده
شیخ ابوسعید ابوالخیر (357-440 ه. ق) عارف نامدار قرن چهارم و پنجم است. نام وی با عشق، شعر، سماع، بسط، شادی و فراست در هم آمیخته و همچنین نامش در تاریخ حکمت در ایران در کنار کسانی همچون حلّاج و بایزید بسطامی ... بیشترمصادرات طبیعی صناعت میزانالحکمه
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 383-391
چکیده
کتاب میزانالحکمة عبدالرحمان خازنی برای جمعآوری تلاشهایی در جهت صناعت میزانالحکمه که توسط دانشمندان پیشین انجام شده و عرضۀ روش جدیدی برای انجام این کار، نوشته شده است. این کتاب شامل مقدّمات ... بیشترآشنایی با ابن فناری یکی از پیروان مکتب ابن عربی در آناتولی
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 393-400
چکیده
فناری از نخستین علمایی بود که با مقام شیخالاسلامی به نشر و ترویج مکتب ابنعربی در آناتولی همّت گماشت. صائنالدین علی بن محمد ترکة اصفهانی (متوفی 836 ه.ق)، که خود از عرفا و حکمای مکتب ابنعربی و همعصر ... بیشترنقد فلسفی و آموزش فلسفه
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 401-413
چکیده
گوناگونی فلسفهها را میتوان به تعبیر نیچه چون گوناگونی شهرهایی دید که میتوان چند گاهی در آنها اقامت گزید و یا دست کم به مهمانی رفت ولی سرانجام چه بسا از همۀ آنها بیرون آمد. آن کس که به چنین سیر و گذاری ... بیشترمعرفت اشراقی در اندیشۀ سهروردی
دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 415-444
