دوره 23 (1404)
شماره 1
(این شماره از مجله در قالب ویژه نامه بزرگداشت مقام علمی زنده یاد استاد دکتر محسن جهانگیری به چاپ رسیده است.)
آذر 1404، صفحه 1-536
دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1381)
علمی -پژوهشی
نزاع بر سر میراث بیکن
نزاع بر سر میراث بیکن

سید محمدرضا حسینی بهشتی

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 1-12

https://doi.org/10.22059/jop.2025.403849.1006957

چکیده
  اندیشه‏‌های فرانسیس بیکن به عنوان یکی از منادیان علم جدید منشأ تأملات فلسفی فراوانی در حوزه‌های مختلف فلسفی، به‌ویژه در حوزۀ فلسفۀ عملی و پرسش‌‏های مربوط به اخلاق و حقوق گردیده است. بیکن با طرح ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
دریاهای مینوی در فلسفۀ ایرانشهری و عرفان اسلامی
دریاهای مینوی در فلسفۀ ایرانشهری و عرفان اسلامی

نصرالله پورجوادی

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 13-44

https://doi.org/10.22059/jop.2025.396476.1006899

چکیده
  ابوریحان بیرونی در کتاب الصیدنه وقتی می‌خواهد ضعف زبان پارسی را در مقایسه با زبان تازی یادآور شود می‌گوید که زبان پارسی صرفاً به درد قصه گویی‌های شبانه و داستان‌سرایی کردن برای پادشاهان می‌خورد، ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
برساختِ خدا و همانیِ اگزیستانسیال تفسیری از جایگاه امر الوهی در هستی‌شناسیِ بنیادین و ضرورتِ گشتِ هایدگر
برساختِ خدا و همانیِ اگزیستانسیال تفسیری از جایگاه امر الوهی در هستی‌شناسیِ بنیادین و ضرورتِ گشتِ هایدگر

احمد رجبی

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 45-69

https://doi.org/10.22059/jop.2025.400151.1006941

چکیده
  در این نوشتار می‌کوشم نشان دهم که برساختِ خدا در اندیشه هایدگر به چه معناست، چه نسبتی با ساختارِ هستی‌شناسیِ بنیادین دارد، از چه جهت، با توجه به مدعای اصلیِ هایدگر در نقدِ متافیزیک به مثابه هستی‌خداشناسی، ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
هستی ایزدی، موضوع جست‌وجو اصل گردانندۀ شهود بنیادی از نظر شیخ نجم‌الدین کبری
هستی ایزدی، موضوع جست‌وجو اصل گردانندۀ شهود بنیادی از نظر شیخ نجم‌الدین کبری

علیرضا ساعتی

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 71-85

https://doi.org/10.22059/jop.2025.399005.1006925

چکیده
  سیلان الوهیّت در سلاسل وجود بنیاد عرفان محسوب می‌شود. تکیۀ شیخ نجم‌الدین کبری بر این مسئله، به شکل یک آموزه، سرآغاز امری بوده که در نهایت به تفسیر سمبولیسم رنگ‌ها در عرفان اسلامی منجر گشته است. مبنای ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
گذار از نفس به ذهن در تأملات دکارت
گذار از نفس به ذهن در تأملات دکارت

مصطفی شهرآئینی

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 87-103

https://doi.org/10.22059/jop.2025.396518.1006905

چکیده
  کوگیتو (Cogito) نشان‌ویژۀ نظام فکری دکارت به‌شمار می‌آید که با آن تحوّل بزرگی در تاریخ اندیشۀ فلسفی پدید آمد. بن‌مایۀ کوگیتو در معنای تازه‌ای نهفته است که دکارت به نفس می‌دهد و این معنابخشی به‌ میانجی ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
توسعه یعنی ساختن
توسعه یعنی ساختن

محمدجواد صافیان

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 105-119

https://doi.org/10.22059/jop.2025.396576.1006906

چکیده
  توسعه با همه تعاریف متنوعی که از آغاز پیدایش داشته است بر اراده به تسلط و غلبه بر طبیعت استوار بوده است. اراده به تسلط پیش‌مفهوم توسعه است و آن نیز حاکی از نسبتی است که بشر جدید با وجود و وجود موجودات پیدا ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
ماهیت لابشرط به مثابه طبیعت مابعدالطبیعی (فوسیس متافوسیکه) در نظر ابن‌سینا
ماهیت لابشرط به مثابه طبیعت مابعدالطبیعی (فوسیس متافوسیکه) در نظر ابن‌سینا

سیدحمید طالب زاده

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 121-139

https://doi.org/10.22059/jop.2025.403846.1006956

چکیده
  مشهور است که ماهیت دارای اعتبارات مختلف است. ماهیت آنگاه که در خارج و مخلوط با عوارض تشخص‌بخش لحاظ شود ماهیت بشرط شیء خوانده می‌شود و چنانچه از عوارض خارجی تجرید شود و در ذهن اعتبار شود ماهیت بشرط‌ لا ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
تبیین تفاوت
تبیین تفاوت "سرمدیت" و "دیرند" بر مبنای ساختار درونی تعریف، و چگونگی انتزاع "زمان" در اخلاق اسپینوزا

وهاب قربانی؛ محمد تقی طباطبائی

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 141-162

https://doi.org/10.22059/jop.2025.404663.1006959

چکیده
  در این مقاله به بررسی سه مفهوم سرمدیت، دیرند و زمان در فلسفه‌ی اسپینوزا و به ویژه کتاب اخلاق پرداخته‌ایم. مفهوم سرمدیت را برخلاف بیشتر تفاسیر مشهور، چه در نسبت سلبی و چه در نسبت ایجابی با دیرند یا زمان، ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
موقعیت مشکوک گرایش‌های گزاره‌ای در فلسفۀ ذهن جدید (اتمیسم منطقی تا ماتریالیسم حذف‌گرا)
موقعیت مشکوک گرایش‌های گزاره‌ای در فلسفۀ ذهن جدید (اتمیسم منطقی تا ماتریالیسم حذف‌گرا)

زهرا قزلباش

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 163-181

https://doi.org/10.22059/jop.2025.405149.1006961

چکیده
  گرایش‌های گزاره‌ای (باور، میل) همواره یکی از چالش‌های جدی فلسفۀ ذهن جدید بوده‌اند و هنوز دربارۀ علمی که متکفّل بررسی آنها باشد اختلاف‌نظر عمیق هست. دلیلش آن است که آنها به عنوان حالت‌های بنیادین اندیشه ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
پاسخ به مسئلۀ شرّ بر اساس برخی نصوص اوستایی و روایاتی از حکمت اشراقی
پاسخ به مسئلۀ شرّ بر اساس برخی نصوص اوستایی و روایاتی از حکمت اشراقی

سارا قزلباش

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 179-183

https://doi.org/10.22059/jop.2025.399063.1006930

چکیده
  مسئلۀ شرّ، به‌عنوان یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل فلسفۀ دین، همواره محققان و متفکران را به بررسی رویکردهای متنوع الهیاتی و فلسفی در تمدن‌های مختلف سوق داده است. این مقاله با هدف ارائۀ تحلیلی تطبیقی ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
ناسیونالیسم ایرانی و مدرنیسم غربی در آغازین دهه‌های قرن چهاردهم شمسی
ناسیونالیسم ایرانی و مدرنیسم غربی در آغازین دهه‌های قرن چهاردهم شمسی

رضا ماحوزی

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 199-219

https://doi.org/10.22059/jop.2025.399010.1006926

چکیده
  اگرچه برخی از مورخان و محقّقان حکایت آشنایی ایرانیان با فلسفه‌های مدرن را به دورۀ ناصری و آشنایی فرنگ‌رفتگان با آن فلسفه‌ها و گفت‌وگوی محصلان و استادان مدارس ایرانی اعم از مدرسۀ دارالفنون و مدرسۀ ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
از اگوی استعلایی تا سوژۀ موقعیت‌مند: چرخشی انتقادی در پدیدارشناسی
از اگوی استعلایی تا سوژۀ موقعیت‌مند: چرخشی انتقادی در پدیدارشناسی

حسین مصباحیان

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 221-249

https://doi.org/10.22059/jop.2025.406870.1006966

چکیده
  این مقاله به تحلیل تحول دیالکتیکی‌ای می‌پردازد که سنت پدیدارشناسی را از پروژۀ بنیادین ادموند هوسرل (ناظر بر ساختارهای همه‌شمول آگاهی) به افق‌های انتقادی این سنت (ناظر بر ساختارهای تاریخی و اغلب سرکوبگرانۀ ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
پدیدارشناسی عشق و نسبت آن با زیبایی نزد سهروردی
پدیدارشناسی عشق و نسبت آن با زیبایی نزد سهروردی

شمس الملوک مصطفوی

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 251-270

https://doi.org/10.22059/jop.2025.399022.1006929

چکیده
  شهاب‌الدین یحیی سهروردی فیلسوف اشراقی و حکیم نامدار ایرانی است که توانست حکمت بحثی را با حکمت ذوقی در‌ هم‌ آمیزد و بنیان وجودشناسانۀ محکمی برای نظریۀ اشراقی خود فراهم آورد. سهروردی که فلسفه‌اش را بر ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
دیالکتیک کلّی و جزئی: شعر در نظر افلاطون و ارسطو
دیالکتیک کلّی و جزئی: شعر در نظر افلاطون و ارسطو

فاطمه مینائی

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 271-288

https://doi.org/10.22059/jop.2025.399070.1006931

چکیده
  می‌دانیم که دیدگاه‌های افلاطون و ارسطو دربارۀ مسئلۀ کلیّات متفاوت است. به‌بیان ساده، افلاطون کلیات را در ماورای جهان محسوس جا می‌داده و ارسطو آنها را در همین جهان می‌جسته ‌است[1]. یکی از مواضعی که این ...  بیشتر
علمی -پژوهشی
کیمیا و نقش ریاضیات در علم موازین جابربن حیان
کیمیا و نقش ریاضیات در علم موازین جابربن حیان

ایرج نیک سرشت

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 289-305

https://doi.org/10.22059/jop.2025.399017.1006928

چکیده
  ما در این پژوهش می‌خواهیم به تحلیل خطوط کلّی علم کیمیا به طور عام و به طور خاص کیمیا نزد جابر بن حیان بپردازیم و نشان دهیم که این نظریه ریشه در آرای ارسطویی، رواقی و نوافلاطونی دارد. این نظریه "علم موازین" ...  بیشتر
علمی-ترویجی
فرانسیس بیکن: علم و قدرت
فرانسیس بیکن: علم و قدرت

شهین اعوانی

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 307-330

https://doi.org/10.22059/jop.2025.396462.1006897

چکیده
  قرن شانزدهم تا پایان نیمة اول قرن هفدهم میلادی نقطة عطفی در حیات دینی، فلسفی و علمی، به خصوص در انگلستان به‌شمار می‌رود و علاوه بر تغییر در ساختار قدرت کلیسا و شروع اصلاحات دینی، دگرگونی‌های وسیعی در ...  بیشتر
علمی-ترویجی
نسبت آموزش‌های رایج مهندسی با عظمت محیط زیست
نسبت آموزش‌های رایج مهندسی با عظمت محیط زیست

محمد صادق ذاکری

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 331-344

https://doi.org/10.22059/jop.2025.396489.1006901

چکیده
  برنامه‌ریزان استراتژیست دغدغۀ نابودی زندگی از روی کرۀ زمین را دارند. از آنجا که مادۀ مقوّم زندگی با تمام اهمیتش چیزی جز محیط زیست نیست؛ هدف این مقاله بررسی و تحلیل نسبت آموزش‌های مهندسی رایج با محیط ...  بیشتر
علمی-ترویجی
ریشه‌های اسلامی تعابیر طبیعتِ خلاق و طبیعتِ مخلوق در فلسفۀ اسپینوزا
ریشه‌های اسلامی تعابیر طبیعتِ خلاق و طبیعتِ مخلوق در فلسفۀ اسپینوزا

مجید صدرمجلس

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 345-360

https://doi.org/10.22059/jop.2025.396473.1006898

چکیده
  استاد دکتر محمّد بایراق­دار (بیرق­دار)، عضو هیئت علمی گروه فلسفه در دانشگاه آنکارا بوده و مقالۀ حاضر ­را در سال 1999 میلادی، تحت عنوان (Spinoza'nın Natura Naturans ve Natura Naturata Kavramlarının İslami Kökenleri) به زبان ترکی ...  بیشتر
علمی-ترویجی
هِمّت نزد ابوسعید ابو‌الخیر و ارتباط آن با فَرّ در فرهنگ ایرانی
هِمّت نزد ابوسعید ابو‌الخیر و ارتباط آن با فَرّ در فرهنگ ایرانی

پروانه عروج نیا

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 361-382

https://doi.org/10.22059/jop.2025.398998.1006924

چکیده
  شیخ ابوسعید ابو‌الخیر (357-440 ه. ق) عارف نامدار قرن چهارم و پنجم است. نام وی با عشق، شعر، سماع، بسط، شادی و فراست در هم آمیخته و همچنین نامش در تاریخ حکمت در ایران در کنار کسانی همچون حلّاج و بایزید بسطامی ...  بیشتر
علمی-ترویجی
مصادرات طبیعی صناعت میزان‌الحکمه
مصادرات طبیعی صناعت میزان‌الحکمه

ابوذر فرض پور ماچیانی

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 383-391

https://doi.org/10.22059/jop.2025.399086.1006933

چکیده
  کتاب میزان‌الحکمة عبدالرحمان خازنی برای جمع‌آوری تلاش‌هایی در جهت صناعت میزان‌‍‌الحکمه که توسط دانشمندان پیشین انجام شده و عرضۀ روش جدیدی برای انجام این کار، نوشته شده است. این کتاب شامل مقدّمات ...  بیشتر
علمی-ترویجی
آشنایی با ابن فناری یکی از پیروان مکتب ابن عربی در آناتولی
آشنایی با ابن فناری یکی از پیروان مکتب ابن عربی در آناتولی

سپیده نصرتی

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 393-400

https://doi.org/10.22059/jop.2025.399072.1006932

چکیده
  فناری از نخستین علمایی بود که با مقام شیخ‌الاسلامی به نشر و ترویج مکتب ابن‌عربی در آناتولی همّت گماشت. صائن‌الدین علی ‌بن محمد ترکة اصفهانی (متوفی 836 ه.ق)، که خود از عرفا و حکمای مکتب ابن‌عربی و هم‌عصر ...  بیشتر
علمی-ترویجی
نقد فلسفی و آموزش فلسفه
نقد فلسفی و آموزش فلسفه

میرعبدالحسین نقیب‌زاده

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 401-413

https://doi.org/10.22059/jop.2025.399094.1006934

چکیده
  گوناگونی فلسفه‌ها را می‌توان به تعبیر نیچه چون گوناگونی شهرهایی دید که می‌توان چند گاهی در آنها اقامت گزید و یا دست کم به مهمانی رفت ولی سرانجام چه بسا از همۀ آنها بیرون آمد. آن کس که به چنین سیر و گذاری ...  بیشتر
علمی-ترویجی
معرفت اشراقی در اندیشۀ سهروردی
معرفت اشراقی در اندیشۀ سهروردی

سیماسادات نوربخش

دوره 23، شماره 1 ، آذر 1404، صفحه 415-444

https://doi.org/10.22059/jop.2025.396586.1006907

چکیده
  سهروردی روش تعریف مشائیان را برای معرفت، معتبر نمی‌داند. نیز هدف مطلوب معرفت‌شناسی اشراقی، نوعی از معرفت کامل است که با یقین معلوم می‌شود[1]. این معرفت، تنها معرفت ذات است که با صور نامتغیرِ جاویدان ...  بیشتر